Foto: Per Ervland
Foto: Per ErvlandVis mer

GPS-duell: TomTom One mot Garmin Nüvi 660

Hva er best av billig eller dyr? Vi har testet den rimelige TomTom One mot den betraktelig dyrere Nüvi 660 fra Garmin.

Dagens duellanter ligger i vidt forskjellig prisklasse, for mens du får Europa-versjonen av TomTomOne til 3.350, må du hoste opp rundt 5.200 for Garmin Nüvi 660.

LES OGSÅ:

Spørsmålet vårt var enkelt: Ville Garmin-modellen forsvare prisforskjellen på nesten to tusen kroner?

Førsteinntrykk.

Utseendemessig er begge modellene av den slanke typen, og de er enkle å skjule i hanskerommet når de ikke er i bruk (jada, vi vet at du ikke bør gjøre det). Det gamle tjukkas-designet vi kjenner fra TomTom ser altså ut til å være kastet på båten for godt. Ser du på bildet øverst i artikkelen — eller blar deg gjennom bildespesialen i venstremargen — vil du forøvrig se at TomTomen har innebygget antenne, mens du må vippe ut en flipp-antenne på Garminen.

Ellers scorer Garmin-modellen noen ekstrapoeng på grunn av den fine widescreen-skjermen. Økt bredde gir rom for mer informasjon, samtidig som lesbarheten beholdes.

Trykk på videoknappen til venstre for å se hvor godt de to GPSene virker i trafikken, og spesielt hvor gode de er til å beregne ny rute når vi kjører feil!

Ekstragodis og må-ha faktor.

Mens blåtannfunksjonen på TomTomen lar deg laste ned tillegg som trafikk og vær-informasjon (Plusfunksjoner - og ikke testet), lar Garminen deg i stedet bruke GPSen som en handsfree-stasjon når du er ute og kjører.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Begge enhetene lar deg også spille av MP3-låter og vise bildefiler. Strengt tatt er vi ikke så opptatt av MP3-funksjonaliteten på en GPS, lyden fra enhetene er nemlig ikke mye å skryte av. Den store forskjellen på de to er uansett at Nüvi-modellen har en harddisk på 2 GB som du kan fylle med musikk og bilder, mens lagringsplassen er begrenset til hva du kan fylle på et SD-minnekort på TomToms One-modell.

Hvis du lurer på hvorfor Garmin-modellen er dyrest er det bare å følge med, for her får du nemlig tilleggsgodis til den store gullmedaljen. Vi nevner blant annet kalkulator, språkguide, reiseguide, valutakalkulator, ferdig oppsett for TMC-mottak, og omregning av måleenheter.

Språkguiden som følger med er riktnok bare en begrenset versjon (fullversjonen må du kjøpe og laste ned fra Garmin), men fungerte likevel bra for alle som ikke begynner å fnise over den metallisk klingende oversettelsen fra engelsk til tysk.

Er du opptatt av å vise fram finesser er altså valget lett: Garmin-modellen er verdt prisforskjellen.

Testrunden.

Både TomTom og Garmin er kjent for å lage GPSer som er enkle i bruk, og det stemmer her også. I praksis vil det si at du stort sett kan la bruksanvisningen ligge igjen hjemme.

Vi la derfor ut på den siste og avgjørende kjøreturen, og som du ser ved å trykke på videoknappene til venstre gjør begge GPSene en meget god jobb her. De er kjappe til å beregne ruter, og kjører du feil er de også raske til å kalibrere en annen rute for deg. Dette er bra, og spesielt morsomt er det å se at TomTomen jobber minst like kjapt som Garminen. Imponerende.

Men også her er det forskjeller. Vi har allerede nevnt at skjermen på Garminen inneholder mer informasjon, blant annet om navn på tilstøtende veier, enn du får på TomTom One.

Ikke alt som stemmer.

I daglig bruk likte vi imidlertid stemmefunksjonen til TomTom best. Garminen er nemlig litt som en sytete eks-kjæreste. Den maser kontinuerlig om hvilken vei du skal kjøre - lenge før du kommer dit. Kjører du utenom ruten, kommer det i tillegg en irriterende bling før den noe unødvendig sier ifra om at den kalibrerer ny rute.

Side om side med TomTomen oppleves dette som irriterende, og vi får nok et bevis på at det enkle ofte er det beste. Her beregnes for eksempel ny rute uten at du får beskjed om det, og stemmen er heller ikke så masete. Etter vår oppfatning er altså stemmeguidingen til TomTom like effektiv, og også langt mer diskrè.

Men fant de alltid veien? Svaret er dessverre nei.

På begge GPSene opplevde vi at enkelte gatenavn ikke lå inne blant kart-dataene, og det er ikke til å legge skjul på at dette var ekstremt irriterende. Det er altså ikke alltid at kartdataene strekker til, så i praksis bør du sjekke at GPSen finner gateadressen før du legger ut på langtur i ukjente strøk.

Konklusjon.

Tross et par minuser: Vi har ingen problemer med å anbefale begge disse modellene for deg som er på jakt etter en bil-GPS. Og som du tydelig ser i videoen som ligger øverst i venstremargen er det spesielt når det gjelder brukervennlighet og kjapp kalibrering ved feilkjøring at de er langt bedre enn billigmerkene på markedet.

Hvilken er best?

Den store dingsefantasten bør naturlig nok kjøpe Garmins Nüvi-modell på grunn av alle tilleggsfunksjonene, men klarer du deg uten disse vil du altså klare deg like godt med TomTom One.

Trykk her for å se alle GPS-testene!

Merk: I følge en av våre lesere bruker både Garmin og TomTom One Europa kart fra Navteq.