Elektrisk spenning med Xilhouette Presens

Xilhouette Presens er ikke bare vanskelig å skrive. Det er også navnet på et elektrisk motorkit for helt vanlige sykler. Vi har testet!

Vi misunner ikke danskene for språket, men vi har sverget flere ganger at det er på tide å flytte til flate Danmark når vi har pisket oss fram i 50 sekundmeters motvind opp den lengste bakken i Oslo. I regn. Klokka sju om morgenen.

LES OGSÅ:

Derfor er det en befrielse at det finnes gode mennesker som tenker på vårt velvære, som entusiastene bak sykkelmotor.no - leverandør av komplette motorkit for helt vanlige sykler og helt vanlige syklister.

Biltema - et ikke-tema.

Vi fikk levert en ferdig montert Biltema-sykkel, som var omtrent like billig og ustabil som en forventer fra det holdet. Batteripakken monteres på setestanga, og selv om vårt motorkit ble montert bak på sykkelen, leveres det ferdigmontert på et forhjul hvis du selv velger å bestille et sett. Det er bare fint. Vår testsykkel ble nemlig ekstremt baktung med en 12 kilos batteripakke og en seks kilos motor på bakhjulet, og sykkelen begynner å lette foran før du i hele tatt har fått begynt å tenke «det kunne vært artig å prøve å steile litt».

Trykk på videolenkene til venstre for video av fartsvidunderet!

Det er heller ingen enkel sak å manøvrere en sykkel som får nesten 20 kilo med ekstra bagasje, og småbarnsforeldre på vei til barnehagen vil kjenne seg altfor godt igjen. Dermed må du også konsentrere deg om å ta skikkelig tak i sykkelen når du for eksempel går på og av, og forsøker du snu den på et lite område, slik vår testpatrulje gjorde, er det ikke bare tunga som må være rett i munnen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tre modeller.

Motorkitet selges i tre forskjellige utgaver, alle koster 5000 kroner inkludert montering. Forskjellen de på tre er først og fremst at det minste settet gjør at ditt plettfrite rulleblad forblir A4-hvitt, mens de to siste fort kan gi deg noen ubehagelige overraskelser i form av forenkla forelegg.

Minimodellen overholder nemlig trafikkloven, og yter ikke mer effekt enn at toppfarten holder seg under 25 kilometer i timen. Du vil heller ikke få noen effekt av å vri på gasshåndtaket hvis ikke du trår samtidig, som er en annen forutsetning for at lovens lange armer skal holde seg unna.

Litt juks har aldri skadet noen.

Testmodellen vår hadde derimot en liten svitsj som ville gjort gamle Q fra Bond-filmene stolt, og med den var det fritt fram for en toppfart på 40 kilometer i timen og så mye gass batteriet kunne tåle - uten at vi behøvde gjøre annet med pedalene enn å hvile føttene på dem. Det er den eneste måten å leve på ...

Og selv om løftene om nødhjelp i motbakker er litt overdreven - du får litt hjelp i de enkleste bakkene, men hvis du har flere holmenkollstigninger på vei til jobb er det ikke sikkert du vil juble like mye som den som beveger seg i mindre kupert landskap - så er det ikke fritt for at dette er stor moro. Det er en befriende følelse å knapt bruke lårmuskulaturen i det hele tatt, selv om det er en følelse vi er godt kjent med fra jobbhverdagen.

En slags oppsummering.

Tenk likevel over at totalsummen på et kit og en sykkel nærmer seg prisen på en pent brukt moped, så hvis du gjør dette for å bruke minst mulig muskelkraft er det kanskje like greit å tråle brukthandlerne etter en sykkel som har en skikkelig motor.

Er du derimot fast innstilt på å bruke pedalene der du må, mens du juksar litt i motbakkene med en motor som er så å si helt lydløs, kan dette være begynnelsen på et langt og vakkert vennskap.

Trykk på videolenkene øverst til venstre for video & bilder av fartsvidunderet!

Takk til Sykkelmotor.no for utlån av sykkelen!