Da vi kom over Uno i april 2008 ble den umiddelbart en favoritt i redaksjonen. Den tøffe enhjulingen var en slags blanding av Segway og en motorsykkel, og det var to gyroskoper som skulle gjøre den kjørbar selv for de av oss som ikke er balansekunstnere.
LES OGSÅ:
I teorien skulle den ene gyroen kontrollere forover- og bakoverbevegelser, mens den andre kontrollerte styring til høyre og venstre. Så langt så bra altså.
Den bitre virkelighet
For uansett hvor godt gyro-prinsippet fungerte i teorien, så var det noe helt annet i praksis: «The original Uno was quite scary to speed up on», som opphavsmannen så diplomatisk uttalte.
Konseptet måtte altså bearbeides, og løsningen de endte opp med skal altså være mye tryggere.
Når sykkelen kommer opp i 32 km/t vil nemlig en liten hjelpemotor rett og slett dele det doble hjulet, og trekke den ene delen bakover slik at enhjulingen blir en slags tohjuling.
Vel, sikkkerheten for føreren har sikkert blitt mye bedre. Dessverre ser den nå også langt kjedeligere ut...
Kilde: Popsci
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.