Uno er tøffere enn duo

Gjør det selv, sier vi bare.

Noen av dere kommer til å rope photoshoppa! raskere enn en flue finner fram til en fersk kuruke, men dette er like virkelig som en fire kilometer lang ferjekø i juli.

LES OGSÅ:

Uno er et lite tohjulsmirakel, og enda mer mirakuløst blir det når vi får vite at den er konstruert av en 18-åring.

To men én.

Det er Ben J. Poss Gulak (for et navn!) som står bak enhjuls-motorsykkelen, som ikke egentlig er en enhjuling, ettersom det ene hjulet er dobbelt - men likevel.

Sykkelen er en slags blanding av en Segway og en motorsykkel, og første gang en ser bildene får en litt samme følelsen som når noen spiller de fem første tonene av "Lisa gikk til skolen": Her mangler det noe.

Balansekunst.

Uno får drakraft fra en elektrisk motor, og bruker en mikrogyromotor ala allerede nevnte Segway for å holde balansen, med unntak av at Gulaks sykkel har to gyroskop. Det ene kontrollerer forover- og bakoverbevegelser, det andre kontrollerer styring til høyre og venstre.

Oppsiktsvekkende nok har dobbelthjulingen bare én styringsmekanisme i form av en av og på-knapp. Alle andre bevegelser av sykkelen gjøres ved å lene kroppen ene eller andre veien, noe som bidrar til å forklare hvorfor Uno aldri blir å finne på norske (eller amerikanske) motorveier.

Sykkelen ble nylig vist fram under Toronto National Motorbike Show, og veier usle 55 kilo. Fordi Gulak bare er 18 år, og fordi 18-åringer stort sett mangler penger til det meste, brukte han Googles gratis, tredimensjonale modelleringsprogram Google SketchUp til å tegne opp Uno.

Akkurat det er jo inspirasjon nok i seg selv.

Kilde: Gizmodo