Unik sykkel med unik pris

Ferrari driver ikke egentlig med MC, men ...

Vi har tidligere skrevet om Amir Gliniks avsindige Ferrari-fantasi på to hjul, og det har ikke skjedd så mye nytt med den italienske sportsbilprodusentens MC-planer siden det.

LES OGSÅ:

Derfor tar vi turen tilbake til 1995, da denne angivelige Ferrari-sykkelen skal ha blitt til.

Løgn?

Tohjulingen skal auksjoneres bort i disse dager, og selv om det blant leserne på Autoblogs hjemmesider hersker stor uenighet om hvor vidt italienerne har hatt noe som helst å gjøre med sykkelen, er det ikke tvil om at stylingen er et forsøk på å både imitere og smigre Ferrari-sjefene.

Ifølge auksjonsnettstedet Bonhams skal da også David Kay Engineering, som har bygget unikumet, ha klart nettopp det. I 1990 fikk David Kay Enzo Ferraris sønn, Piero Ferrari, sin velsignelse til å pryde bensintanken med den velkjente Ferrari-hesten, og resten er en slags historie.

Ramma på sykkelen bærer dessuten et offisielt Ferrari-chassisnummer - SF-01M - noe som også skal være helt enestående.

Lettvekter.

Den røde tohjulingen har en DOHC-motor med et volum på 900cc som kan sprute ut 105 hestekrefter ved 8800 omdreininger. Det digitale instrumentpanelet var nesten forut for sin tid (sjekk bildespesialen til venstre), og den 172 kilo tunge sykkelen har en antatt toppfart på 265 km/t.

Auksjonen avsluttes den 20. desember, og antatt salgsverdi ligger på mellom 325 og 375 000 sveitsiske franc, eller mellom 1.9 og 2.2 millioner kroner.

Tilstanden til Ferrari-sykkelen bør uansett være upåklagelig. Den har stort sett stått utstilt på David Kays arbeidsrom, og det ble Kay nå tydeligvis lei av.

Eller kanskje finanskrisen har rammet også ham?

Kilde: Autoblog