Tredimensjonale spark

Når Kick Ass Kung Fu treffer din lokale spillebule, er det bare å løpe. Og slå hjul. Og sparke og rope.

Nintendo fikk mer eller mindre hele spillkonsoll-verden til å stoppe opp med annonseringen av Wii. Ikke fordi konsollen tilbyr spektakulær grafikk eller et megamediasenter, men fordi den revolusjonære kontrolleren gjør at du kan danse rundt i stua som Blomster-Finn mens han er høy på pollen.

LES OGSÅ:

Fysikk.

Dette fysiske aspektet ved spilling har også blitt plukket opp av forskere ved Universitetet i Helsinki i Finland. De har utviklet et arkadespill som er så krevende at du fort kan ende opp på sykehus, fordi det å slå hjul ikke er fullt så enkelt når du er 35 som da du var 10.

Et videokamera plassert til side for spilleren fanger opp bevegelsene, før en todimensjonal silhuett påføres videofeeden og sendes ut på det store lerretet på veggen (se videoen under for en demonstrasjon). Silhuettens bevegelser omdannes til grafikk i sanntid, slik at spilleren kan sloss mot virtuelle fiender på lerretet. Det betyr med andre ord at du sloss med hele kroppen, og ikke bare tomlene og pekefingrene.

Stort spill tar stor plass.

I tillegg til å inneha tidenes kanskje mest rånete og råeste spillnavn, så er Kick Ass Kung Fu først og fremst laget for spillehaller av en viss størrelse. Lerretet er stort, og med dagens norske kvadrameterpriser har folk simpelthen ikke nok plass å boltre seg på uten at TVen, høyttalerne og en tre-fire lamper vil gå med i dragsuget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bildemaskinen til Kick Ass Kung Fu er foreløpig heller ikke avansert nok til å fange opp personer i et overfylt, møblert hjem, så enn så lenge må du nøye deg med videoen under.



Kilde: Techeblog