The Air Car er Al Gores drømmebil

Bensin er for miljøsvin. Nå er verdens første bil som går på komprimert luft snart en realitet.

Før i tida, da folk gikk rundt i vadmelsklær og strieskjorter og spiste havrelefse, het det at det er fullt mulig å leve på luft og kjærlighet. Det var før de hadde hørt om denne tingen kalt børsen.

LES OGSÅ:

Men, nå tyder likevel ting på at det er mulig å leve på i det minste luft, selv om det vil få sin pris etter hvert.

Luftige idéer.

The Air Car er verdens kommersielle bil som går på luft - komprimert luft, vel å merke. Det holder ikke å ta et dypt magedrag før du blåse den dårlige ånden din inn i tanken.

Bilen er utviklet av en tidligere Formel 1-ingeniør, Guy Nègre, og vil produseres av Indias(!) største bilfabrikant, Tata Motors.

Dette er utvilsomt ikke vinneren av neste års designpriser, men her er det prinsippet om luft som teller mest. Det er forventet at rundt 6000 Air Car-biler vil pryde indiske gater innen utgangen av året, og det med en maks-hastighet for CityCat-modellen på rundt 110 km/t.

Bra rekkevidde.

Den miljøvennlige styggingen har en maksimal rekkevidde på meget respektable 200 kilometer før den må, eh, lades?! Nei, du etterfyller rett og slett luft på nærmeste bensinstasjon som har de nødvendige kompressor-boksene installert. De stasjonene finnes det ikke mange av akkurat nå, men framtida ble som kjent ikke til over natta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selve etterfyllingen er, i motsetning til el-bilenes langsomme ladeprosess, gjort på få minutter, og kostnaden per fulle tank er rundt 12 kroner. Selv amerikanere med sin miljøsvinvennlige bensinpris vil la seg imponere av et par dollar per stopp.

Hvis en mangler tilgang til den dedikert kompressor-stasjon, kan en fylle motoren med komprimert luft ved å koble bilen til strømnettet. Da tar en "lading" rundt fire timer.

Slipper ikke unna utslipp.

For å få en marsjlengde på 20 mil har produsenten vært nødt til å inngå visse kompromiss, som å lage chassiset av sammenlimt glassfiber. Dette er altså ikke bilen du vil møte en semi-trailer med, eller en vanlig personbil for den saks skyld.

Air Car er heller ikke helt fri for giftige utslipp. Teknologien som produserer den komprimerte lufta er bare en annen måte å lagre elektrisk energi på, men uten at batterier er involvert. Sånn sett er dette en slags el-bil, og selv om det som kommer ut av bilen altså bare er luft, er sjansen likevel stor for at fossilt brensel ble brukt for å lage elektrisiteten.

I India vil det ganske sikkert si kull, som ikke er kjent for å være det mest miljøvennlige energirproduktet på markedet. Likevel, karbonutslippet per mil er ifølge Popular Mechanics langt under det en hvilken som helst bensindrevet personbil produserer.

Sleng på et Jaguar-chassis så er vi klar.

Kilde: Engadget og Ecogeek.org