Supersonisk er superdyrt

Men kan disse prosjektene overta etter Concorde? Tja.

Da Flight 4590 fra Air France krasjet utenfor Charles de Gaulle-flyplassen i Paris var det begynnelsen på slutten for det berømte overlydsflyet Concorde.

LES OGSÅ:

Så kom 11. september 2001 og flytrafikken gikk i bakken sammen med de to tvillingtårnene. Supersoniske passasjerfly var over og ut. Nå er det derimot noen som vil prøve igjen.

Flydrøm.

Det er naturligvis amerikanerne som vil gjenopplive forretningsmenneskenes våte drøm, det vil si å reise fram og tilbake fra USA til Europa i løpet av en arbeidsdag.

Det ene bidraget, QSST, involverer blant annet forsvarsteknologikjempen Lockheed Martin, selskapet som er kjent for å kunne få kjempefly til å gjemme seg like godt som en milliardærs skattepenger, mens det andre, Aerion SBJ, involverer et firma som holder til i Nevada-ørkenen. Vel, nesten.

QSST.

Forkortelsen ruller kanskje ikke av tunga, men Lockheed-designede QSST står uansett for Quest Supersonic Transport. Flyet er utviklet av Supersonic Aerospace International (SAI), og er først og fremst ment for veldig rike personer med like dårlig tid som de har mye penger.

SAI har derfor begrenset passasjerantallet til rundt 12 personer, og tatt i betraktning at prosjektet har tatt seks år å utvikle er det fullt forståelig at prisen på overlydsflyet sannsynligvis vil ligge på rundt en halv milliard kroner når det etter planen lanseres i 2014.

Når produksjonen først er i gang skal det angivelig rulles ut mellom tre og 400 eksemplar i løpet av de påfølgende 20 årene. Den som trodde han visste betydningen av ambisjoner kan tenke seg om en gang til.

Et machverk.

QSST skal kunne holde hastigheter på mellom mach 1.6 og mach 1.8, eller henholdsvis 1960 og 2200 kilometer i timen for de som liker seg best på landjorda. Det skjer i 60 000 fots høyde, eller rundt dobbelt så høyt som et vanlig passasjerfly.

Til sammenlikning kunne Concorde, som QSST har veldig mye til felles med utseendemessig, prestere rundt mach 2, eller utrolige 2450 km/t.

Selv om QSST ikke når helt opp til storebror vil en tur fra USAs vestkyst (Los Angeles) til østkysten (New York) gå unna på to timer og femten minutter, mens strekningen Chicago til Paris vil ta om lag fire timer.

Aerion SBJ.

Pussig nok så er den antatte prisen på Aerion SBJ (Supersonic Business Jet) omtrent identisk med QSST. Har noen snoket i papirene til motparten?

Utviklingskostnadene er forøvrig antatt å ligge på astronomiske sju milliarder kroner, så ett sted må de hente inn pengene igjen.

SBJ vil ha plass til mellom åtte og 12 passasjerer, i tillegg til to flyvere. Det har en lengde på 41.33 meter, og et vingespenn på nesten 20 meter.

Ventetid.

Maksimumshastigheten ligger med sine 1909 km/t litt under rivalens, men det er nok til å lage et enormt leven idet lydmuren brytes. Det bør dog ikke by på så veldig mange hørselsproblemer for personer på bakken.

For det første flyr flyet i rundt 45 000 fots høyde, og for det andre vil toppfarten bare brukes idet SBJ flyr over mer eller mindre folketomme områder.

Utålmodige milliardærer eller bedrifter med en omsetning tilsvarende tre afrikanske land må også i dette tilfellet smøre seg med tålmodighet. Lansering skal skje i løpet av 2011, men ettersom ikke engang smarte ingeniører kan spå om framtida behøver du ikke holde av hele året med det første.

Du kan se uvirkelige, datagenererte bilder av begge flyene i bildespesialen til venstre, eller du kan lese mer om Aerion Jet her og QSST her.

Kilde: Domene Fem