Foto: Faksimile fra CNN
Foto: Faksimile fra CNNVis mer

Snart er TV tredimensjonalt

CNN har mer penger enn NRK. Her er beviset.

Det er ikke først og fremst nattas presidentvinner Obama eller nattas presidenttaper McCain som har imponert gjennom den lange, lange amerikanske valgkampen. De mest spektakulære bidragene kommer fra de store fjernsynsnettverkene, som har tatt fram det siste, det beste og det dyreste av ny teknologi for å presentere grå tall på en blendende måte som selv femåringer vil interesse seg for. Se, det beveger seg!

LES OGSÅ:

CNN har selvfølgelig vært med på kappløpet, men i natt dro de fram trumfkortet som la alle de andre kanalene igjen i støvet: Det forjettede, tredimensjonale hologrammet.

Helt 3D.

Bildet over er litt virkelighet, og mye illusjon. Programlederen med det mest superhelt-vennlige navnet i amerikansk TV-historie, Wolf Blitzer, ser (nesten) ut som han står og snakker med korrespondent Jessica Yellin i studio. Men hun er i Chicago, mens Blitzer er i New York.

Så hvordan i all verden klarte CNN det George Lucas klarte i Star Wars-filmene for lenge siden?

Ved hjelp av 3D-teknologi fra Vizrt og SportVu, vanvittige førtifire HD-kameraer og 20 datamaskiner.

(Breaking news! Som en av våre lesere forteller oss, så har Vizrt hovedkontor i Norge.)

Kroppsbygging.

Yellin hadde majoriteten av kameraene i Chicago, hele 35 av dem. Kameraene er satt opp i ring rundt den kvinnelige reporteren, Matrix-style, mens de filmer hver sin del av kroppen fra hver sin vinkel.

Ved hjelp av mekanisk og infrarød kamerakjøring synkroniseres alle kameraene i Chicago med kameraene i Blitzers studio i New York, og ved hjelp av 20 datamaskiner (som ingen vet noe mer om) knuses de visuelle dataene slik at alt ser ut som et sømløst hele.

Utrolig nok er bilde- og lydforsinkelsen mellom de to CNN-profilene knapt synlig eller hørbar (sjekk videoen under), noe som bidrar til å forsterke inntrykket av at personene nesten befinner seg i samme studio. Den blå-aktige glorie-effekten rundt Yellin er den viktigste grunnen til at vi sier nesten.

Bare på skjerm.

Det eneste som er skuffende er at Wolf B. sannsynligvis ikke ser Yellin liksom-stå på studiogulvet hans i New York, men bare ser det ferdige resultatet på en skjerm - akkurat som med deg og meg.

Hvis vi nå skal ta på oss den kritiske maska et lite øyeblikk, kan en alltids gjenta spørsmålet mange andre har stilt seg: But why?

Fordi de kan, er nok det beste svaret.

Sjekk videoen under for et tredimensjonalt hologram som NRK ikke får råd til med det første:

Kilde: Gizmodo