Ingen over - ingen ved siden

Når bilindustrien lager bilsimulatorer overgår de det meste.

Toyota er mest kjent for trygge, veldrevne biler for folk flest, og hvis du sier "Corolla" til Top Gear-gutta kan du være sikker på at de har snudd ryggen til deg på to sekunder.

LES OGSÅ:

Men for å komme dit de er gjennomgår bilene tunge testsesjoner, blant annet i Toyotas spektakulære bilsimulator.

Safety first.

Den er bygget og plassert i den japanske bilprodusentens tekniske senter i Shizuoka, og skal gjenskape mange av de kjøresituasjonene som det enten er for dyrt eller farlig å prøve ut i virkeligheten - alt for å forbedre sikkerheten i framtidige Toyota-modeller.

Simulatoren består av en 7 meter høy kuppel festet på toppen av et 4.6 meter høyt fundament, der blant annet mekanikken som muliggjør de ekstreme bevegelsene og vibrasjonene befinner seg. Disse bevegelsene inkluderer at kuppelen slenges forover hvis en bremser kraftig, eller at den slenges brått til siden hvis du foretar en krapp sving.

Kuppelhue.

Så stort er slingringsmonnet for kuppelen at den kan flytte seg så mye som 35 meter forover og bakover, og hele 20 meter til hver av sidene. Her burde det med andre ord være mulig å simulere alt fra vannplaning til elg-panikk under helt trygge forhold.

Innsiden av den 78 tonn tunge kuppelen er plastret med skjermer, der detaljert grafikk som simulerer ulike kjørelandskap og -situasjoner projiseres i 360 grader rundt føreren av liksombilen.

Dårlig grafikk?

Journalister som har sett monsteret i aksjon klager over at grafikken ikke er spesielt bra, og, ikke minst, at fotgjengere som blir overkjørt simpelthen bare forsvinner. Ikke noe blod, ikke blinkende sirener, og ingen gamle damer som kakker deg i hodet med en gåstokk fordi du "kjører like ille som tyskerne gjorde under krigen".

For at de også i år skal kunne arrangere julebord har ikke Toyota lyst til å si hvor mye bilsimulatoren har kostet, men hvis grafikken ikke er helt som forventet kan det tyde på at den ble dyrere enn de trodde. Og ett sted måtte de jo kutte.

Kilder: Gizmodo, IHT