Helt elektrisk

Motorsykkel som vil leke med de store gutta.

Elektriske motorer begynner endelig å bli tatt på alvor blant de store gutta (og jentene), ikke minst takket være spenstige el-biler som Tesla Roadster.

LES OGSÅ:

Kanskje vil EV-o RR gjør det samme for el-motorsyklene som Tesla gjorde for el-bilene. Den har i det minste spesifikasjonene.

To motorer

Sykkelen er designet av Evo Design Solutions, som allerede har lang erfaring fra hissige løpsmaskiner fra blant annet motorsykler laget for Grand Prix-kjøring, og biler til 24-timersløpet Le Mans.

Med helstøpt chassis i karbonfiber, to el-motorer, og gaffel-løst forhjul med ensidig oppheng er ikke sykkelen i utgangspunktet så oppsiktsvekkende - bortsett fra delen med to el-motorer.

Nuller

EV-o RR skal etter planen stille opp i TTXGP, verdens første nullutslipps-grandprix, som går av stabelen i Isle of Man i juni i år.

- Det er en utfordring å designe noe som foreløpig ikke eksisterer. Det finnes riktignok elektriske motorsykler, men ingen elektriske supermotorsykler, sier Rick Simpson fra Evo Design Solutions til wired.com.

Foreløpig har ikke Simpson og Evo bestemt seg for hvilket batterier de skal fylle opp de ledige rommene i sykkelen med, og dermed er også totalvekten ukjent. De vil heller ikke si noe om topphastighet og akselerasjonstid, først og fremst for å holde TTXGP-konkurrentene på pinebenken.

Eksklusiv

Det er lite trolig at sykkelen vil settes i masseproduksjon, men konkurransereglene sier at alle motorsykler fra den åpne klassen må tilbys for salg etter løpet for en makspris på rundt 200 000 kroner.

Still deg i kø, med andre ord, men ta en prat med avgiftskalkulatoren for innførsel av kjøretøy før du gjør noe overilet, og glem alle former for avgiftskalkulatorer: Elektriske biler og motorer slipper alle former for avgifter, inkludert moms.

Kilde: Wired.com