Boeing X-48B er flyframtida

Får passasjerene plass her, mon tro? Jepp.

Hvis du allerede lider av flyskrekk, er det ikke sikkert denne science fiction-aktige konstruksjonen kommer til å gjøre deg tryggere. For, halen - hvor ble det av halen?

LES OGSÅ:

Forurenser.

Det ikke så veldig mange vet er at halen på flyet er en av de største miljøsynderne som finnes. Den genererer ekstra motstand, og er det noe et fly, og miljøvernere, ikke liker, så er det nettopp det. Ikke bare fordi det forurenser, men fordi flyselskapene naturligvis ønsker å bruke minst mulig penger på å frakte et fly fra A til B.

Boeing har lenge hatt sine klokeste hoder i sving for å bekjempe den drivstoff- og pengesløsende delen av flyet, og et av de mest spektakulære resultatene er X-48B.

Haleløst.

Idéen med å smelte sammen vingen med flykroppen ble først unnfanget hos flyprodusenten McDonnell Douglas, og deretter videreutviklet hos romfartshodene til NASA. Stafettpinnen ble så plukket opp av Boeing, som håper at dette kan bli måten du reiser fra Oslo til New York på rundt år 2030.

Drivstoff-forbruket til X-48B skal kunne reduseres med så mye som 30 prosent sammenliknet med dagens flytyper, og selv om det fortsatt vil gå mange år før det vanvittige vingespennet på over 73 meter lander på Gardermoen, har Boeing utviklet en testmodell av det haleløse flyet som er rundt en tiendedel av det som en dag blir originalen.

Denne prototypen, som du kan se flotte bilder av til venstre, vil bli både bakke- og lufttestet i løpet av året.

Pentagon.

Nesten som vanlig når det utvikles utrolige idéer i USA følger Pentagon saken med argusøyne. Det er også derfor det først satses på å lage en militær utgave av X-48B, som etter planen skal være ferdig i 2022.

Tidspunktene du skal legge inn i almanakken din er altså "2022" og "2030". Hvilken dag du velger er helt likegyldig.

Vindusplass?

Ett av problemene Boeing angivelig står overfor hvis dette flyet skal inn i vanlig luftfart, er å få passasjerene til å akseptere at sjansen for å bli sittende ved vindusplass er omtrent like stor som at flymåltidet smaker fantastisk.

Vi ser det ikke helt slik. Dagens flypassasjerer aksepterer allerede å måtte møte opp på flyplassen flere timer før flyet faktisk går, de bruker en formue på flytoget, og de sitter så trangt midt i flyet at hvis de rører på seg tar de livet av babyen i setet foran.

Hvis prisene går ned som en følge av det reduserte drivstoff-forbruket vil passasjerer akseptere å sitte kneblet og med bind for øynene, mens DDE spiller alle sine hitlåter over Atlanteren.

Kilder: Gizmodo og CNN