Aeroscraft ML866 er en sann original

Blandingsteknologi så god som noen, håper vi.

Lyden av den pågående luft(r)evolusjonen er ikke akkurat lyden av seksten jetmotorer, fire etasjer høye passasjerfly og plass til 2000 mennesker i kabinen. Selv om noen av flyene blir større ligger miljøbevisstheten (eller kanskje bevisstheten om at miljøbevisste mennesker ikke velger miljøubevisste flyselskaper), eh, tjukt i lufta.

LES OGSÅ:

Aeroscraft ML866 er resultatet av at noen tenker utenfor boksen.

Kombi.

Det er en slags kombinasjon av luftskip og vanlig fly, i den forstand at selve kroppen er luftskip, mens det kan bevege seg som et passasjerfly på bakken. Landing og take-off foregår i samme former som når et helikopter av, og den vertikale bevegelsen gjør ML866 svært fleksibelt i forhold til hvor det kan lande. Et lite jorde er i prinsippet alt en trenger.

ML866 skal kunne brukes til alt fra et kontor i skyene til passasjerpendling over kortere avstander, eller simpelthen som en luksusyacht for penge- og maktmennesker.

Skipsflyet tilbyr mer plass enn noen andre av dagens forretningsfly, men vi ser også for oss at alle verdens volleyball-lag vil trives med så mye luft under taket.

Hastverk er lastverk.

Kjapp er ML866 likevel ikke. Topphastigheten ligger på 120 knop, eller 222 kilometer i timen, men med over 1500 kvadratmeter å bevege seg på er kanskje ikke farten det viktigste.

Viktig er derimot muligheten for å omgå flyplasser. Ettersom Aeroscraft-fartøyet kan lande hvor som helst kan forretningsfolket spare flere timer på å unngå køer ved innsjekk, bagasjebånd som ikke fungerer, og tollere som insisterer på å bruke en halvtime på å sjekke intimsonen din.

Full pakke.

En av konfigurasjonen ML866 vil leveres i inkluderer blant annet et fullstendig utstyr kontor, mulighet for videokonferanser, en "avansert kommunikasjonspakke" (fax og Internett?), interiør som enkelt kan forandres, og et møterom som har plass til opptil hundre personer - vel å merke mens luftskipflyet står parkert på bakken.

Den offisielle lanseringen av denne relativt spektakulære flykroppen skjer under en forretningsflykonferanse(!) i Atlanta, USA, i september.

Kilde: Gizmag