MINITEST: Blaupunkt Velocity 2Go

Bassboks for bilelskere og festlige folk.

Når Blaupunkt kaller Velocity 2Go-musikkboksen for en verdensnyhet, så er det simpelthen fordi
den kombinerer to ting som, oss bekjent, aldri tidligere har vært kombinert: En boombox og en aktiv subwoofer til bilen.

LES OGSÅ:

Det høres kanskje ut som underlig kombinasjon, men den hendige størrelsen og det robuste designet gjør at den enkelt kan fraktes ut av bagasjerommet på bilen, og inn i hytta, hvor den er klar som musikkanlegg til kveldens svært utagerende fest.

Trykk på Play-knappen under for å se en videosnutt:


Plug and play.

Ved hjelp av minijack-pluggen på baksiden kan en relativt enkelt koble til en mp3-spiller eller Discman (du husker de?) til Velocity 2Go. Alt du behøver er en kabel med minijackplug i begge ender.

Vi kunne for så vidt ønsket oss en skikkelig iPod-dock, slik at en kunne hatt full kontroll over iPoden fra sofaen via en fjernkontroll. På den annen side så har nok Blaupunkt ønsket å gjøre boomboksen tilgjengelig for alle typer mp3-spillere, og ikke binde seg til bare Apple, og slik sett er prioriteringen både grei og forståelig.

Sørg bare for å kjøp lang nok kabel mellom 2Go og mp3-spilleren. Det finnes ingen elegant måte å plassere verken iPoder eller andre spillere oppå boksen, hvor de bare blir liggende og slenge. Er du på fest kan du ta gift på at en løs gjenstand på toppen av en musikkboks er å regne som risikosport, både for deg og mp3-spilleren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lydkvalitet.

Med en innebygget forsterker på 160 Watt sier det seg nesten selv at det er nok effekt i boksen. Høyttalerne er små og enkle å drive, og boksen gir fra seg mer enn nok lyd i mellomstore rom til at du kan overdøve alle andre festmedlemmene hvis du drar til litt.

Et såkalt delefilter gjør at boksen kan fungere som en frittstående subwoofer. Skru på svitsjen og du har nok bass til å få baksetet til å riste i bilen. Det er også mulig å justere hvor høyt i frekvensområdet du vil at bassen skal strekke seg, slik at du kan tilpasse den til resten av stereoanlegget i bilen.

2Go kan enten kobles rett på bilens strømnett via et vanlig 12-volts uttak, eller du kan sørge for at du satt i hele åtte 1.5 volts AA-batterier. Setter du i oppladbare batterier vil de lades mens 2Go er koblet til vanlig strøm.

Hvis du har forhåpninger om at Velocity 2Go kan erstatte stereoanlegget bør du nok tenke deg om en gang eller to. Ja, den serverer høy og kraftig lyd med nok brumling til å flytte fjell, men ting som stereoperspektiv og luftig mellomtone kan du se langt etter. På fest er det ingen som bryr seg om slike ting uansett (hvis de gjør det er det mulig du har havna på feil fest), så for den såkalte målgruppa utgjør ikke dette noe stort problem.

Oppsummering.

Til en veiledende pris på 2 999 eller 3 499, alt etter hvilken modell du velger, utgjør ikke dette noen kjempeinvestering. Den eneste forskjellen mellom de to modellene (2Go 5 og 2Go 6) er volumet på dekselet, og følgelig også lydnivået. Er du en beinhard råner kjøper du naturligvis den største, er du litt mer moderat holder det med 2Go 5.

Som festboks eller bassforsterker i bilen er dette helt kurante saker. Bare ikke forvent mirakler - Velocity 2Go gir det du trenger når du trenger det, men ikke noe mer. For mange er det nok.

NB! Får du tilbud om å kjøpe en Blaupunkt Velocity 2Go altfor billig på Finn.no eller utenfor en 7-Eleven på Grünerløkka, ring dingz-redaksjonen. Vårt testeksemplar ble nemlig stjålet av en litt for musikkglad innbrudstyv like etter testing.

Hvis vedkommende mot formodning skulle lese dette: Dust.