Google EyeBox er din storebror

Øyet som ser.

Reklame- og salgsbransjen sitter med analyseredskaper så detaljerte at hvis du blunker noen ganger ekstra med øynene mens du sitter foran datamaskinen, så registreres det som et besøk på en nettside som med nittini prosents sannsynlighet inneholder frasen "XXX".

LES OGSÅ:

Greit, vi overdriver. Litt.

Øyeeple.

Google EyeBox er et elektronisk øye som også er veldig interessert i hva du ser på. Det er ikke så greit å måle effekten av de enorme reklameplakatene som dekker Times Square eller Oxford Street, men med dette øyet blir det litt enklere.

Google har utviklet øyet sammen med et selskap kalt Xuuk (det var nesten morsomt å si, men bare nesten), og det vil i motsetning til tidligere, tilsvarende produkter være rimlig, og bare koste rundt 6000 kroner. Det er en liten pris for en storebror.

Enkel sak.

EyeBox er ikke så komplisert. Den sender ut en infrarød stråle og teller rett og slett hvor mange ganger den ser et rødt øye i bildene det knipser. Et slikt rødøye er fordømt plagsomt på feriebilder, men her viser det EyeBox, og annonsørene som har betalt grusomme summer for plakatene, at noen har stirret rett på budskapet.

Problemet er bare at hver plakat behøver sitt eget øye, og hvis du plasserer ut en ti-femten tusen av dem rundt omkring blir totalsummen like stor som nasjonalbudsjettet til Uganda.

Kanskje det både er enklere og rimeligere å betale en fyr noen hundrelapper for å stille seg opp under plakaten og spør "hei, du, ja, du der, så du den reklamen der oppe? Den svære? Ja, den, ja. Så du den?"

Kanskje ikke.

Kilde: Engadget