Flere epler om dagen ...

Apple relanserte i kveld hele iPod-rekka si. Her er den!

Ryktebørsen har som vanlig kjørt i femte gir før kveldens Apple Event i USA, og mange av ryktene viser seg, også som vanlig, å være sanne.

LES OGSÅ:

Heldigvis.

iPod Touch!

Det var nødt til å skje. Da iPhone ble lansert mente mange at det grafiske grensesnittet og den trykkfølsomme skjermen langt overgikk dagens iPod. Det har Apple tatt konsekvensen av.

Nye iPod Touch har en stor, trykkfølsom skjerm på 3.5 tommer (samme størrelse som iPhone), og er bare 8 millimeter tykk!

Grensesnittet er så å si identisk med iPhones såkalte multi-touch-system (flerfingernavigering), og inkluderer også Cover Flow, Apples patenterte måte å bla seg grafisk gjennom platecover på.

Den største nyheten i tillegg til grensesnittet er at iPod Touch dessuten har fått Wi-Fi. Det betyr at iPoden nå blant annet kan brukes til vanlig surfing ved hjelp av Safari-nettleseren (som også finnes på iPhone), og til å sløse bort tida med YouTube-videoer via YouTube-applikasjonen.

iPod Touch har i det hele tatt mye av den samme funksjonaliteten som iPhone, inkludert widescreen-bruk, men mangler, av naturlige årsaker, mobiltelefondelen.

Nytt er også iTunes Wi-Fi Music Store-ikonet. Det gir direkte tilgang til iTunes Music Store via den trådløse nettforbindelsen, hvor du kan forhåndslytte og kjøpe musikk som om du satt foran en PC eller en Mac. Apple har inngått en avtale med den amerikanske kaffekjeden Starbucks, som gjør at kunder kan benytte trådløse aksesspunkter i butikken for å knytte seg til iTunes Wi-Fi Music Store.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ettersom denne kjeden ikke finnes i Norge, er det foreløpig ukjent hvordan dette vil fungere her til lands.

Den rykende ferske iPoden kommer i to størrelser, 8GB og 16B, og vil koste 2490 og 3290 kroner. Batteritiden er oppgitt til 22 timer for lydfiler, og fem timer for video.

iPod Touch blir tilgjengelig i slutten av september.

Under kveldens seanse satte Apple-sjef Steve Jobs forøvrig ned prisen på iPhone 8GB med hele to hundre dollar, til bare 399 dollar. Hvis den solgte mye før kommer den til å selge som hakka møkk ganger hundre nå. 4GB-versjonen er helt borte, ingen kjøpte den uansett.

Men når kommer den til Europa? Det sa Steve J. ingenting presist om denne gangen heller.

iPod Classic.

Til tross for nye iPod Touch, lar ikke den klassiske iPoden seg presse ut av produktrekka.

For å understreke hvilken gigantisk suksess denne spilleren har vært for Apple, har den da også fått navnet iPod Classic. Den kommer i én versjon på 80GB, og i en kjempeutgave på hele 160GB. Innpakningen på spilleren er helt ny, og består av en slags metallkasse.

Den nye 80GB-iPoden vil være enda tynnere enn dagens iPod, mens 160GB-versjonen er litt tykkere enn sin lillebror - men fortsatt like tynn som dagens 80GB-iPod.

Batteritiden skal nå være hele 40 timer for lyd og sju timer for video. Det er en kraftig økning sammenliknet med forgjengeren.

Prisene blir 1990 og 2790 kroner. Begge størrelsene er tilgjengelig umiddelbart.

Ny Nano.

Ryktene som har svirret om en ny, feit Nano viste seg å være sanne, noe som bekrefter teorien om at hvis Apples advokater ber et nettsted om å fjerne bildelekkasjer, så er det overveiende sannsynlig at bildene er ekte.

Nanoen har en (relativt sett) stor to tommers skjerm, som dekker omtrent halve spilleren. Nanoen er fortsatt tynn, men har virkelig lagt på seg i bredden.

Den nye Nanoen kommer nå med tre gratis spill, deriblant arkadespillet Vortex og Sudoku (er det fortstatt noen som spiller det?).

Menysystemet på Nano følger i stor grad det velkjente utseendet fra dagens iPod Video, men en todeling av skjermen gjør at deler av innholdet du blar deg gjennom forhåndsvises til høyre i menyen, mens "innholdsfortegnelsen" ligger til venstre. Også Nano har nå Cover Flow ala iPod Touch og iPhone.

Den vil leveres i fargene svart, sølv, blå, grønn og rød, og kommer i to størrelser - 4GB og 8GB.

Den minste koster 1190 kroner, den største 1590 kroner. iPod Nano er tilgjengelig nå.

Nye Shuffle og ellers.

Ikke så veldig mye nytt å skryte av her. En 1GB-utgave til 649 kroner, og en helt rød versjon med samme lagringskapasiteten, der deler av overskuddet doneres bort som u-hjelp.

Ellers lanserte Apple en av de mest idiotiske forretningskonseptene vi har hørt om på lenge. En halv million sanger er nå tilgjengelig via iTunes som iPhone-ringetoner, men kunden er nødt til å betale rundt seks kroner for å kunne bruke dem på mobilen sin - selv om vedkommende allerede eier sangen.

Det er heller ikke mulig å bruke mer enn maksimalt 30 sekunder av hver låt som ringetone. Det er noen dyre tretti sekunder, med andre ord.

Kilder: Gizmodo og Engadget