Digital bokbading

Amazons "Kindle" ønsker å forandre måten du leser på.

Du husker boka? Den tilsynelatende uskyldige lille hvite tingen som endte opp med å koste deg flere måneder av barndommen fordi du ikke kunne få bildet av Emil som er sperret inne i snekkerboden ut av hodet?

LES OGSÅ:

Vel, til tross for flere nesten-nekrologer er den ikke død. Nå skal giganten Amazon sørge for å gi den nytt liv.

På tide?

De digitale bokleserne har kommet og gått med jevne mellomrom de siste årene, men ingen av dem har slått an. Overhodet. Sonys elektroniske bokleser er det nærmeste vi har kommet et ærlig forsøk på å flytte boka over fra trykksverte til trykksmerte. Smerte? Ja, for å lese en bok digitalt er så langt ikke vært noen enkel øvelse.

"Kindle" er navnet på Amazons digitale bokleser. Den vil bli lagt ut for salg i USA i dag, og får en prislapp på 399 dollar, eller rundt 2200 kroner.

Blekke.

Den har en seks-tommers såkalt elektronisk blekk-skjerm, som er en etter hvert velkjent teknologi hvor skrifta på skjermen kun stjeler batteri når en blar, altså idet teksten forandrer seg.

Batteritiden loves å ligge på 30 timer, men er du forberedt på smerten du vil oppleve når batteriet går tomt og det fortsatt er fire timer igjen av flyturen? Gjenopplivingstiden er derimot kjapp - kun to timer for en fullading.

Trådløs.

Amazon vil sammen med teleoperatøren Sprint bruke en såkalt EV-DO trådløsforbindelse for å gi deg muligheten til å laste bøker nesten uansett hvor du befinner deg.

Bøkene vil koste 10 dollar stykket (klassikere vil koste så lite som to dollar), og det vil også være mulig å abonnere på blogger og aviser som New York Times og Washington Post mot en månedlig sum. Avisene dumper automatisk ned i Kindle når de er ferdig, hvilket vel er så nær framtidsdrømmen om det papirløse samfunn vi har vært i det siste.

Mer enn du rekker.

I utgangspunktet er det plass til 200 bøker på den 292 gram tunge enheten, men det skal også være mulig å utvide lagringskapasiteten med minnekort. Ved lansering kan du velge mellom 88 000 titler, som naturligvis vil øke i et rasende tempo hvis Kindle viser seg å selge.

Ifølge lanseringsartikkelen i Newsweek har Amazon-sjef Jeff Bezos (han på bildet over) planer om å gjøre Kindle til bokverdens svar på iPod, men la oss være ærlig nok til å innrømme at da har han bommet grovt med designet. For - stygg?

Ja.

Du kan lese hele Newsweek-artikkelen her.

Kilder: Engadget og Gizmodo