Tramontana G-07. Jeg vil ha en. Nå.

Spania er mer enn Barcelona og Real Madrid.

Spania er et land bestående av paradokser. På den ene siden har en fotballspillere som faller i bakken som om en snikskytter har skutt dem hvis motstanderen puster på dem med dårlig ånde, og på den andre siden sitter en og koser seg mens en okse blir pint ihjel foran 20 000 publikummere.

LES OGSÅ:

Superduper.

Begge deler kan bidra til å belyse Tramontana G-07, en spansk to-seters superbil som er noen hestekrefter unna å bli satt i serieproduksjon.

Den har gjennomgått den obligatoriske triumfferden fra prototype under Geneva Motor Show i 2005, til serieproduksjon i 2007 og framvisning av den offisielle versjonen under årets Geneve-messe.

Begrenset.

Når vi sier serieproduksjon betyr ikke det at de har tenkt å hamre ut biler som om de var melkekartonger. Det forventes en produksjon på seks eksemplarer før året er omme, og sannsynligheten for at det blir laget mer enn et knapt dusin G-07er hvert år etter det er liten.

Tramontanas hestekreftespiser er en tolvsylinders Mercedes AMG biturbo-motor som yter alt fra 550 til 720 hestekrefter. Motoren kan justeres direkte fra dashbordet, slik at du kan fordele motorkraften alt etter hvilket terreng du befinner deg i. Én innstilling for motorveien, og en annen for fjellklatring, med andre ord.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Chassiset er laget av karbonfiber og fly-aluminium, og bilen har en samlet vekt på 1150 kilo. G-07s toppfart er 355 kilometer, som er litt i overkant av hva som er tillatt på norske veier.

Jagerfly og Schumacher.

Bildene til venstre avslører at produsenten har hentet en haug med inspirasjon fra supersoniske jagerfly og Formel 1-biler. Ventilene foran pøser kald luft inn i motoren, mens setene er plassert i tandem, ikke parallelt som på mer konvensjonelle to-setere.

Hver bil bygges og formes etter kjøperens helt hinsides urimelige nøye gjennomtenkte behov, som blant annet involverer en ergonomisk studie av sjåførens overvektige snobbekropp, og inngravering av en brukerbestemt tekst.

Tør vi foreslå "Du har ikke råd til denne bilen, det har jeg ædda bædda, og buksa di er altfor vid!"?

Den lekre doningen vil koste drøye 4 000 000, eller fire millioner kroner for de som sliter med å telle nullene. Legg til seks tusen prosent norske avgifter, så har du sluttsummen for en norsk gjennomsnittsmillionær.

Kilde: Gizmag