The Rocket Roadster kan gjøre deg vondt

To hjul er ille nok. Så hva da med bare ett?

Alt begynte med steinalderens Albert Einstein, som etter å ha sett en rund stein rulle nedover en fjellskrent tenkte det må jo vi også kunne bruke til noe. Etter å ha gitt kona et par omganger med treklubba og spist litt rått kjøtt fikk han når kveldsmørket senket seg endelig satt seg ned med tegnebordet. Resten er, som de sier, historie.

LES OGSÅ:

Den historien inkluderer blant annet enhjulinger, tohjulinger og firhjulinger, men alt gjentas, akkurat som Ole I'Dole-moten som nesten er tilbake igjen.

Ett bedre enn to?

Det vil si, skaperen av The Rocket Roadster, Kerry McLean, har holdt på med sine helt spesielle enhjulinger siden søtti-tallet, og selve konseptet strekker seg langt tilbake til tidlig 1900-tall. Akkurat det gir deg én av grunnene til at såkalte monohjul ikke er noe du ser på E6 eller E18 i løpet av helga. Dette er ikke for hvem som helst, og det er ingen spasertur i parken å lage noe som ikke ender opp med å ta livet av føreren.

Rocket Roadster er den hittil mest spektakulære utgaven av det McLean velger å kalle monosykler. Den har en relativt sett kraftig Buick V8-motor med doble forgassere, som teoretisk sett kan gjøre hele 160 kilometer i timen. Det gjør denne spektakulære doningen til den raskeste enhjulingen i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sideror.

Føreren av et monohjul har to store utfordringer: Å holde balansen mens han eller hun kjører, og å stoppe den notorisk ustabile farkosten. Det første, kombinert med den høye farten, er årsaken til at Rocket Roadster har fått et stabiliserende sideror bakerst, mens det andre overlates til førerens egen balanseevne.

Rocket Roadster er resultatet av flere års utvikling, som blant annet inkluderer en prototype hvor felgen knakk sammen i over 80 km/t. Du kan se en video av et liknende krasj nederst.

Noe for enhver smak.

McLean har også laget mindre modeller, som er litt mindre farlige og litt mer praktiske. Den ene drives av en fem-hestekrefters snøscooter-motor, og er liten nok til å slenge over skulderen når den ikke er i bruk.

Road Rocket-modellen skal ikke være i vanlig salg, men den mindre 5HK-modellen skal det være mulig å få tak i for rundt 50 000 kroner. Hvorvidt det i det hele tatt er mulig å overtale en toller til å slippe et motorisert monohjul inn i Norge er tvilsomt, og vi vet heller ikke om McLean eksporterer de håndlagde monosyklene sine.

Sjekk ut de tre videoene under for å se hvordan du skal - og ikke skal - kjøre et monohjul!

Kilde: kerrymclean.com, bikerworld.co.uk