Terex Titan er en legende

Men hvorfor lages den ikke lenger?

Det er kjemper som denne lastebilen som gir Guiness Rekordbok dens eksistensberettigelse. Glem verdens høyeste mann, glem verdens laveste kvinne.

LES OGSÅ:

Terex Titan legger alle igjen i støvet, om det så er under høyre forhjul eller oppi det enorme lasteplanet.

Eldgammel.

Lastebilen ble bygget i et land som ikke er mest kjent for sine kjemper - Canada - av et selskap ved navn Terex Corpoation, som da var eid av General Motors. Den fikk av helt forståelige grunner navnet Titan, og ble bygget så tidlig som i 1974.

Meningen var at Titan skulle settes i masseproduksjon, men da den ble pensjonert i 1990 etter å vært brukt i en kullgruve, var den fortsatt det første og, skulle det vise seg, siste eksemplaret som ble bygget.

Titan hadde en vekt uten last på utrolige 235 tonn. Til sammenlikning veier den største jumbo-jeten, Boeing 747-8I, 186 tonn. Det gigantiske lasteplanet taklet opptil 315 tonn med kull, som til sammen ga Titan en vekt på 550 tonn.

Dimensjoner.

For å få så mye vekt i bevegelse trengs det en 16-sylinders motor med 3300 hestekrefter. Motoren var koblet til en dynamo, som ga kraft til fire elektriske trekkmotorer koblet til hvert av bakhjulene.

Terex-lastebilen er 20 meter lang, 6.9 meter høy, mens den når helt opp til 17.1 meter når lasteplanet når maksimal høyde. Det er høyt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag hviler rekordlastebilen i Spearwood, Canada, hvor den står som et monument over hva som kunne ha vært. Motoren er fjernet, og ingen flere eksemplar ble produsert - simpelthen fordi den stive ramma hadde problemer med å takle de enorme belastningene den ble utsatt for i full-lastet tilstand.

Sjekk video av Terex Titan nederst i saken!

Arvtaker.

Dagens største lastebil er tyske Liebherr T 282B (sjekk bildene til venstre!). Den har riktignok mindre fysiske dimensjoner enn Terex Titan, og er med sine 203 tonn en lettvekter sammenliknet med sin kanadiske forgjenger.

T 282B har på den annen side større lastekapasitet (365 tonn), og større motor. En 10.5-tonns dieselmotor på 3650 hestekrefter drar den 14.5 meter lange og 7.4 meter høye kull-flytteren framover, godt hjulpet av to elektriske Siemens-trekkmotorer på bakakslingene.

Toppfarten er pene 65 kilometer i timen, og selv om bremselengden er ukjent kan en trygt anta at eventuelle fotgjengere ikke bør ta noen sjanser.

CD-spiller er tillegg.

Mens Titan var en prototype som aldri klarte reprodusere seg selv, er T 282B i masseproduksjon. Hver lastebil koster rundt 20 millioner kroner, en pris som utrolig nok ikke inkluderer hverken CD-spiller eller air condition. Det er nemlig ekstrautstyr.

Lastebilene vil hovedsakelig bli solgt til kull-, kobber-, jern- eller gullminer i land som USA, Indonesia og Australia, og Liebherr forventer å selge et titall eksemplar hvert år.

Kilde: Spluch, Wikipedia