Strøm er den nye bensinen

Selv hardbarka bensinforbrennere og anti-miljøvernere må innrømme at Tesla Roadster kan sette fyr på enhver bilists følelsesliv.

Det tok relativt lang tid før miljøvernere og, øh, naturister fant ut at verdensbefolkingens vilje til å redde seg selv fra klimagasser og annen menneskeskapt møkk, ikke akkurat ligger og venter på å slippe ut.

LES OGSÅ:

Den må lokkes ut, om det så er med milliongevinster for å resirkulere melkekartonger, eller Flax-lodd for å klemme et tre i barskogen en torsdag formiddag mens lokalavisa knipser bilder.

Silikon er fint.

Det har den uavhengige bilprodusenten Tesla fra amerikanske Silicon Valley forstått til fulle. Det er derfor de kan skryte av at deres nye el-bil, Tesla Roadster, kan konkurrere med alt fra Ferrari F430 til Porsche Carrera S hva fart angår.

Denne spretne roadsteren gjør nemlig 0 til 100 kilometer i timen på bare fire sekunder. Det er så hurtig at du ikke en gang rekker å tenke at du gjør trærne, elvene og ozonlaget en tjeneste idet du tråkker så hardt på gasspedalen at capsen med «I Rule!» blir liggende igjen i baksetet.

Bilen drives av en 182 kilowatts induksjonsmotor (vekselstrøm), som, til tross for at den er nesten lydløs, er i stand til å yte utrolige 13 500 RPM uten å være i nærheten av den røde streken på dashbordet. Den får strøm fra 6800 litium-ion-batteri

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor rekkevidde.

Topphastigheten ligger på respektable 210 kilometer i timen, og selv om du nok må slakke litt på hastigheten for å kjøre hele den påståtte rekkeviden på 40 mil for én ladesyklus, er dette mer enn bra nok ? selv for de som sover med en bensinkanne på hodeputen mens de mumler noe om forbanna sosialister og staten er ute etter meg innimellom snorkinga.

Utviklingen av Roadster har tatt cirka tre år, og Tesla kan blant annet takke velstående amerikanere som Google-gründerne Larry Page og Sergey Brin for at bilen blir å finne på amerikanske veier neste sommer.

Men dyrt skal det være.

Inkludert i prisen, som vil havne et sted mellom 400 000 og 750 000 kroner, får du også et Electric Vehicle Service Equipment-sett, som gjør at du kan lade bilen i din egen garasje. Én lading tar cirka tre og en halv time.

Du kan lese mer om miljøvernernes nye fartsvidunder her.