Sprekkferdig kunst

Ingenting får fart på dagen som en "men er det kunst?!"-debatt.

Moderne kunst kan være vanskelig. Hvor mange av oss har ikke tatt seg et godt jafs av et eplefat på Høstutstillingen, bare for å bli lagt i bakken av en sikkerhetsvakt som brøler EIER DU IKKE RESPEKT FOR ROGER LARSENS VAKRE OG VARE FRAMSTILLING AV EPLESLANGENS BITRE ETTERSMAK?!

LES OGSÅ:

Sprekken du ser på bildet over har skapt samtidskunstdebatt i London, mer eller mindre av samme årsak. For er en sprekk i et betonggulv kunst?

Teit på Tate?

Åstedet for kunstverket er Tate Modern, ett av verdens mest kjente samtidskunstmuseer. Tate-bygningen er en nedlagt turbinhall, så museet er ikke ukjent med spektakulære konstruksjoner.

Likevel vekker verket berettiget oppsikt, først og fremst på grunn av metoden, og ikke på grunn av innholdet. Opphavskvinnen, Doris Salcedo, kommer selv fra Colombia, og hun har faktisk et helt konkret motiv bak den 150 meter lang sprekken som baner seg vei gjennom Tate-galleriets betonggulv. Det "negative rommet" symboliserer nemlig intet mindre enn illegale innvandreres erfaringshorisont.

- Den er bunnløs. Den er like dyp som den menneskelige natur, sier Salcedo.

Sprer seg.

Dette er det første verket som stilles ut på Tate Modern som tilsynelatende ødelegger, om enn midlertidig, deler av bygningen, og følelsen av splittelse og skille som den colombianske kunstneren vil formidle understrekes videre ved at betongsprekken brytes opp av et stålnettgjerde.

Sprekken begynner som en tynn, hårfin linje i ene enden av gulvet i førsteetasjen, før det vikler seg ut og sikksakk-spres i flere retninger, men en stadig voksende sprekk.

Ikke ødelagt?

Til tross for den synlige inngripen i betonggulvet, hevder Tate-direktør Nicholas Serota likevel at bygningen ikke er ødelagt.

- Det finnes en sprekk, det eksisterer en linje, og etter hvert vil den forandre seg til et arr, og det arret vil forbli her. Den vil fungere som et minne om kunstverket, og også som et minnesmerke over spørsmålene Doris tar opp, sier Serota.

Verket har fått tittelen Shibboleth, etter en bibelsk massaker, der medlemmene av en folkestamme ble identifisert som slaktoffer av en rivaliserende stamme - på grunn av måten de snakket på.

Kilde: Spluch