Sportcopter er rå moro

Med denne kan du glemme alt som heter køkjøring.

Enkelt å bygge, enkelt å fly og kjappere enn det meste. Kan det bli bedre?¨

LES OGSÅ:

Neppe.

Sportcopter Super Sport.

Det ubeskjedne navnet til tross, drivkilden i Sportcopteret er en standard Subaru-motor på 190 hk som såvidt klarer å få doningen opp i 160 km/t. Ingen revolusjonerende hastighet med andre ord, men med tanke på at du kan glemme alt som heter køkjøring holder det nok i massevis.

<- Trykk på bildene til venstre for STORE bilder av helikopteret, eller se på videoen under:


To-seteren har forøvrig også plass til litt bagasje bak seteryggen, og siden begge sitteplassene er utstyrt med fulle kontrollere skal Sportcopteren være ideell til flyveopplæring.

Selv om det kanskje ser spinkelt ut, skal gyrohelikopteret være noe av det tryggeste framkomstmiddelet som fins, mye fordi den spesielle motorkonstruksjonen gjør at landinger kan gjennomføres omtrent som normalt selv om motoren skulle kutte. (Trykk her for mer fakta.)

Rekkevidden per tank er 480 til 640 km, og ettersom den ikke trenger mer enn rundt 13 meters rullebane for å ta av trenger du heller ikke lete så lenge etter egnede rullebaner.

Sportcopters nye to-seter gjennomgår nå de siste flygetestene, og går alt etter planen blir herligheten tilgjengelig for salg allerede fra mars 2008. Prisen er foreløpig ukjent, men siden dette er et byggesett vil vi anta at dette blir noe av det rimeligste helikopteret du noengang kommer over. Du får mer info om helikopteret om du trykker på lenkene nederst.

Kilde: Sportcopter & Gizmag.