Rapom V8 lager mye lyd

Og minst like mye fart. 1200 hestekrefter gjør noe med en ...

Tenk deg at du er i stand til å plassere et jordskjelv som måler rundt 8 på Richters skala mellom beina, samtidig som det frakter deg forover i en hastighet som får tupéen din til å forlate hodebunnen raskere enn du kan si V8.

LES OGSÅ:

Vi tipper det er omtrent den følelsen du sitter igjen med hvis du klarer skreve nok til å brette lårene rundt Rapom V8 - én av de mest vanvittige motorsyklene verden (det er deg) har sett.

Nick er navnet.

Det er den 44 år gamle britiske ingeniøren Nick Argyle som står bak verket. Han er sikkert som deg og meg, men i stedet for å legge seg ned å grine over at hver dag ligner den forrige, bestemte han seg for å skru sammen Rapom for å sørge for at hver dag aldri ble den samme igjen. Basta.

Motorsykkelens hjerte består av en 8.2-liters V8-motor fra en monster-truck, som yter like mye som superbilen Bugatti Veyron.

Lett og rask.

Til forskjell fra Veyron er derimot denne sykkelen betraktelig lettere, og med sine 453 kilo og mellom 1000 og 1200 hestekrefter kan den sannsynligvis konkurrere med de verste vestlandsstormene hva hastighet angår.

Vanlige Selv om Rapom egentlig er laget for å kjøre veldig fort på veldig lange veistriper, er den registrert for vanlige veier - noe som gjør den til verdens raskeste motorsykkel i sin klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den bruker samme drivstoffet som norsk ungdom gjør i helgene � alkohol � men på grunn av størrelsen på motoren klarer den bare 1.7 kilometer per liter. Med norske alkoholpriser friskt i minne skulle det bety at du vil være blakk cirka en halvtime etter at den første prøveturen er over.

Yter maksimalt.

I motsetning til hvordan du reagerer på vodka - dess reinere den blir jo mer sliter du - vil Rapom yte bedre og bedre avhengig av kvaliteten på alkoholen, noe som, sammen med hastigheten på kjøleviftene, bidrar til å forklare effektspriket på 200HK.

For å unngå at du ender opp på ryggen i samme øyeblikk som du vrir på gassen, er Rapom dessuten atskillig lengre enn en vanlig motorsykkel.

Tilfeldighetenes spill.

Nick Argyles prosjekt høres kanskje utstudert og godt planlagt ut, men det ble egentlig til som en bi-effekt av at han solgte chassiset til monster-trucken sin.

- Jeg hadde ikke lenger samme arbeidsarealet som da jeg bygde monster-trucken. Jeg hadde bare husgarasjen, så det måtte bli en motorsykkel. Planen var at jeg skulle kjøpe ny motor til prosjektet, men kona mi sa jeg skulle bruke den som fortsatt lå i garasjen - altså en monster-truck-motor. Til tross for størrelsen tenkte jeg "hvorfor ikke?".

Akkurat som klisjéen, med andre ord: Bak enhver stor mann, står en veldig smart kvinne.

Rapom V8 vil gjøre sin første offentlige opptreden under MCN London Motorcycle Show i begynnelsen av februar.

Kilde: Gizmag