Foto: alle bilder: Carl Varfjell
Foto: alle bilder: Carl VarfjellVis mer

Ny Dakar-nordmann

Det er bare en ting som er tøffere enn å se på Dakar Rallyet, og det er å være med.

I tillegg til Pål Anders Ullevålseter er det Gjermund Frostad som er gal nok til å forsvare den norske æren i årets Dakar-løp.

LES OGSÅ:

Bare for de tøffeste.

For du er passe gæern når du betaler en haug med kroner for å kjøre 10.000 km på knappe 20 dager.

- Forberedelsene foran Dakar-rally er like tøffe som de er nødvendige, sier Frostad i en pressemelding. I månedene som kommer må jeg derfor venne kroppen til ekstreme fysiske påkjenninger, og dette gjøres kort fortalt ved å slite lenge og sove lite.

Men det er ikke bare Frostad selv som må trimmes før turen, også utstyret må holde mål.

Yamaha med forhjulstrekk.

Sykkelen er en modifisert Yamaha WR 450 med 62 hestekrefter, og for å få ekstra trekkraft i løs sand er den utstyrt med trekk på begge hjulene.

I tillegg er selvsagt syklene utstyrt med GPS-navigasjon, roadbook og tripteller.

Trykk på de små bildene under teksten her for å få STORE bilder av Gjermund i aksjon.

Sponsorjakt.

De fleste har fått med seg at Dakar-rallyet ikke bare er farlig, det er dyrt også.

Sammen med fem andre utøvere har derfor Gjermund kjøpt seg inn i et Belgisk Yamaha-team med lang Dakar-erfaring, men selv det er langt fra gratis: Påmeldingen alene koster 150.000 kroner, transporten til og fra havner på 40.000. Sykkelen, inkludert mekaniker og service vil ligge på rundt 170.000 kroner, mens nødvendig utstyr og forberedelser utgjør 130.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som du sikkert skjønner er det bare å kontakte Gjermund via denne nettsiden om du har noen kroner å spytte inn.

Vi i dingz.no ønsker uansett Gjermund lykke til :-)

Trykk på de små bildene under teksten her for å få STORE bilder av Gjermund i aksjon.