NASAs leketøy er tøffere enn dine

Lunar Chariot er månebilen som er for stor for månen.

Månelandingsfartøy er ikke for hvem som helst, og foreløpig er ikke en gang NASAs Lunar Chariot-doning måneklar. Til det er den simpelthen for stor.

LES OGSÅ:

Det spektakulære kjøretøyet er likevel fullt kjørbart, og en heldig journalist fra New York Times, John Schwartz, fikk nylig bli med på en kjøretur.

Svindyr.

Til tross for at Schwartz sikkert har vanlig sertifikat, og, for alt vi vet, er vant med å manøvrere seg gjennom New Yorks aggressive biltrafikk, fikk han ikke sitte i førersetet. Likevel, passasjersetet er ofte vel så bra hvis en ønsker å konsentrere seg om hva som faktisk skjer.

Lunar Chariot skal ha kostet rundt 10-11 milloner å bygge, og har seks dobbelthjul som alle kan kontrolleres individuelt. Som Schwartz observerer betyr det at kjøretøyet er i stand til å navigere seg gjennom svært vanskelig og utfordrende terreng.

NASAs farkost styres ved hjelp av en joystick - et opplagt valg, vil vi tro, ettersom det gjør at rundt sytti prosent av den oppvoksende gaming-generasjonen er potensielle sjåfører - og har i tillegg en rekke kamera og sensorer montert rundt omkring på kroppen. Informasjonen fra disse vises på et display montert i nærheten av føreren.

Rykk og napp.

Fra sin passasjerposisjon la Schwartz også merke til at bevegelsene til Lunar Charior var en smule forvirrende. Den forflytter seg mer ved hjelp av klatring, gliding og små "fall" enn de myke bevegelsene som kjennetegner en bil, og er derfor fin til køkjøring, men ikke fullt så fin på motorveien når trafikken flyter. Makshastigheten på 24 km/t hjelper heller ikke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sekshjulingen ser kanskje ikke så tung ut, men veier over to tonn. Og, ja, det er nettopp det som gjør at den ikke uten videre kan legges i bagasjerommet på romferja.

Det er med andre ord et åpent spørsmål når Lunar Chariot blir å finne på månen, men enn så lenge kan den sikkert finansieres ved å leies ut i en fornøyelsespark i Florida.

Kilde: Gizmodo