Når nøden er størst ...

... er hjelpen altfor langt unna. Bortsett fra med denne.

Diskusjonen rundt høna og egget er fortsatt ikke løst, sannsynligvis fordi den involverer kompliserte, biologiske spørsmål som folket, altså oss, ikke orker ta innover oss. Vi vil helst at dilemmaet skal løses ved hjelp av en meningsmåling, fordi folket vet som kjent best, selv når folket ikke aner hva de prater om.

LES OGSÅ:

Bildet over ser nesten ut som en illustrasjon av høna og egget, for er det virkelig motorsykkelen som drar bilen? Jada, det er det.

Modifisert.

Bildet lyver nemlig ikke, slik bilder på nettet ofte gjør. Retriever-motorsykkelen er simpelthen en modifisert Honda Goldwing utstyrt med et dønn solid feste rundt deler av bakparten.

Sykkelen, som med sin sekssylindra motor yter 118 hestekrefter, er i stand til å dra nesten 2.3 tonn, slik at selv relativt store amerikanske SUV-monstre kan bli slept til sikker grunn mens alle de andre bilistene fniser fordi den lille sykkelen kjører først.

Sniker seg fram.

Den mest opplagte fordelen for et slepebilfirma er at motorsykler ofte kommer seg enklere fram i for eksempel motorveikø, slikt at de kjapt kan nå fram til havaristen som sitter og svetter i panikk mens trafikken utålmodig raser forbi. Motorstopp på Ring 3 i Oslo i rushet er det marerittet jeg oftest våkner av, tett fulgt av bremsesvikt på vei ned Holmenkollen (ikke spør).

Retriever skal ha tatt over 10 år å utvikle og blant annet involvert seks generasjoner med prototyper, så dette er gjennomtestet teknologi.

Video.

Ifølge produsenten skal den oppsiktsvekkende slepesykkelen allerede være i bruk i 10 land, og skal også ha gjort en overbevisende slepejobb under OL i Beijing tidligere i år.

Sjekk videoen under for en video av Retriever. Den er ikke like spennende som slutten på Nattsvermeren, men så varer den til gjengjeld mye kortere.