Forfra ser RS500 nesten diskret ut. Men skinnet bedrar... Foto: Pressebilde
Forfra ser RS500 nesten diskret ut. Men skinnet bedrar... Foto: PressebildeVis mer

Møt Ford Focus RS500

Muskelbunt i begrenset opplag.

Nye Focus RS500 skal kun bli produsert i 500 eksemplarer, og hissigproppen med en 2,5-liters rekkefemmer på 350 hk debuterer på bilutstillingen i Leipzig om kort tid.

LES OGSÅ:

Spesielt utseende

Sett rett forfra ser råtassen faktisk litt anonym ut, men den mattsorte "folien" og den tobladede hekkspoileren vitner om at dette er en ulv i fåreklær.

- Vi ville markere slutten på produksjonen av dagens Focus RS-generasjon med noe spesielt, sier Joe Bakaj, Ford of Europes visepresident for produktutvikling.

Fords RS-generasjon går nemlig ut av produksjon i september 2010, og med over 11.000 produserte biler totalt er nok Ford fornøyd. Det opprinnelige målet var nemlig å runde 7/8000 biler.

Kun 500

Alle de 500 spesialmodellene vil ha en håndgravert metallplate på midtkonsollen med nummer fra 001 til 500, og vil bli fordelt på 20 forskjellige land.

Mer informasjon om Ford Focus RS500 får du her.

Motor og toppfart

- For å utstyre RS500 med en passende motor er Duratec RS oppgradert til å levere betydelig mer effekt i det øvre og midtre turtallområdet, men uten at det har skjedd på bekostning av RS-motorens styrke og reaksjonsevne ved lavere turtall, skryter Gunnar Herrmann, sjef for Fords globale C-klasse.

I praksis vil det si at effekten er økt med 45 hk, til 350 hk ved 6000 o/min, mens dreiemomentet er økt fra 440 til 460 Nm, levert mellom 2500 og 4500 o/min. Foreløpige tall tyder også på at 0-100 km/t vil gå på 5,6 sekunder, med en toppfart på 263 km/t.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har testet den "normale", men allerede heftige, RS med 305 hester. Les testen her!

500 runder på Nürburgring

RS500 har allerede vært igjennom en rekke utholdenhetstester, blant annet ble det kjørt 10.000 km non-stop på beryktede Nürburgrings Nordschleife i Tyskland med tre Ford-ansatte racingsjåfører som arbeidet på skift.

- Der ble bilen presset til grensen av det den har av ytelser, sier Matthias Tonn, Focus RS500 sjefsingeniør. - Etter 500 runder non-stop på Nürburgring er vi sikre på dens holdbarhet og svært tilfreds med måten den gjorde jobben på.

Alle Focus RS500 biler vil være svært godt utstyrt. Faktisk er det bare to valg når det gjelder ekstrautstyr, og det er DVD navigasjon og lydanlegg med berøringsskjerm, samt Recaro forseter i rødt skinn.

Hvor mange modeller som kommer til Norge, og hva prisen vil bli er ikke klar. Med tanke på motoreffekten blir den imidlertid dyr...