Harley-Davidsons 2009-modeller

Liker du de amerikanske brumlebassene er det bare å glede seg.

Det er liten vits i å gjøre store forandringer på noe som allerede fungerer, og derfor er det da også få revolusjoner i Harleys 2009-program. De har i stedet satt fokus på forfining og videreutvikling av eksisterende modeller.

LES OGSÅ:

Men ikke fortvil, for det er nok av høydepunkter og spesielt V-Rod Muscle får full pott i i vår bok:

• V-Rod Muscle

er en ny og enda mer bredskuldret utgave av Harley-Davidsons velkjente VRSC-modeller. Det er nesten litt John Wayne-stil over hele greia, og med tanke på den amerikaniserte målgruppen er vel ikke det noen ulempe.

Den har fått nytt et nytt og skarpere design med bl.a. LED baklykt og nye luftinntak foran og nytt eksosanlegg med stort volum. Motoren er den samme som før, den vannkjølte 1250 Revolution V-Twin. En motor som en del Harley-purister fnyser av - men som i hvert fall vi har elsket på våre turer med både Night Rod Special og Street Rod.

Trykk på de små bildene til venstre for STORE bilder av nyvinningen!

• Touring-modellene modellene Electra Glide, Road King og Street Glide

har fått helt ny ramme, svingarm, hjul og dekk, pluss forbedringer av eksosanlegg og motorfester. Rammene er faktisk 67% stivere enn før, og vi noterer med glede at ABS-bremser nå er standard på alle modellene.

Trykk på de små bildene til venstre for STORE bilder av touringsyklene!

• XR 1200

er designet med den legendariske flat-track raceren XR 750 som forbilde. Sykkelen har Showa sportsfjæring, Nissin-bremser, fuel injection og støpte lettvektsfelger med flat-track inspirert 3-eiket design og sort finish.

Les mer her.

• Dyna Street Bob

har fått et anstrøk av retro, med kortere bakskjerm, matt finish på drivverket og en baklykt som minner om en god gammel custom-sykkel.

• Heritage Softail Classic

, som for mange er det ultimate uttrykk for Harley-Davidsons stil, er forsiktig oppdatert med bl.a. høyere styre og forkrommet ”cat´s eye” konsoll.

• CVO Fat Bob og CVO Road Glide

er to modeller laget av Harleys spesialavdeling for custom-sykler, Custom Vehicle Operations.

De to vil bare bli produsert i et begrenset antall, og begge har massevis av krom, heftige lakk-kombinasjoner og den legendariske Screamin´ Eagle Twin Cam 1100 motoren. CVO-modellene Ultra Classic Electra Glide og CVO Softail Springer blir produsert i en ny serie i 2009.

• Alle Sportster modellene har fått rekalibrert fjæring og bedre demping, som gir dem bedre kjøreegenskaper. Sportster og FX modellene har fått nye forskjermer som sitter tettere på fordekket, og gir syklene et renere utseende.

Kilde:

Harley-Davidson Norge.