Et skikkelig sagbruk

Dolmar Dolmette er det feminine navnet på en motorsykkel som er alt annet enn feminin.

Noen har stjålet idéen som skulle gjøre meg rik. Det vil si, de har ikke nødvendigvis stjålet den samme idéen, men de har rappa prinsippet.

LES OGSÅ:

Hjemme har jeg seriekobla 20 musefeller, som hver gang de kollektivt klapser sammen produserer nok energi til å drive skateboardet mitt framover fire centimeter. Hvis ikke det er framskritt, så kan du kalle meg Okken Bom fra og med i dag - og jeg skal spille på en øse til det renner suppe ut av ørene.

Fra motorsag til motorsykkel.

Dolmar har tenkt i ganske like baner. Til daglig produserer de motorsager, men det er litt som å være han anonyme, flinke fyren som går gjennom hele grunnskolen med greie karakterer og én eller to venner.

For å bli lagt merke til må en trå til litt.

Derfor har Dolmar seriekobla 24 av sine aller ypperste motorsag-motorer, paret dem med en 5-trinns Harley Davidson-girkasse, og laget Dolmette - en av de mest spektakulære motorsyklene som finnes.

Fine justeringer.

Hver motor i Dolmette (den heter det) er finjustert slik at den leverer 5.2 kilowatt med effekt ved 10 000 omdreininger, og når hver motor kobles sammen ender en opp med en 24-sylinders totaktsmotor med et slagvolum på 1.9 liter og en samlet effekt på 125 kilowatt.

Det trengs elleve kjeder for å sørge for at alle motorene arbeider sammen med samme effektivitetet som en kinesisk samlebåndsproduksjon, og sykkelen er hele 3.87 meter lang. Fordi de fleste delene i motorblokka er av aluminium og magnesium veier Dolmette bare så vidt over 300 kilo, en relativt beskjeden vekt størrelsen tatt i betraktning.

Du kan velte deg i tekniske detaljer om det bevegelige sagbruket her.

Men det du egentlig vil er å se hvordan monsteret faktisk beveger seg. Trykk på PLAY på den øverste videoen for å se Dolmette i aksjon, og trykk på den nederste for å se hvordan sykkelen ble satt sammen.

Les om flere vanvittige ting her!





Kilde: Techeblog