Foto: Pressebilde - BMW
Foto: Pressebilde - BMWVis mer

BMW 7-serie: High Security

Dette bør være en fin gulrot når statsminister-kandidatene synes valgkampen begynner å tære på...

BMWs High Security utgaver er proppet av sikkerhetsutstyr som selv de mest paranoide småbarnsforeldre ikke tenker på når de står i bilbutikken. Her er det nemlig ikke antall Isofix-fester og airbags som er temaet, men hvordan bilen skal bli mest mulig skudd- og bombesikker.

LES OGSÅ:

Målgruppen er med andre ord statsledere, russiske oligarker og andre VIP-er, som trenger å føle seg trygge når de kjøres fra den ene bunkersen til den andre.

Se også hvordan kineserne lager pansrede biler:
Pansret bil på kinesisk 1
Pansret bil på kinesisk 2

760Li og 750Li High Security

Skal være de to første modellene som tilfredsstiller BRV 2009-standarden, en hyppig brukt målestokk som sier hvor skuddsikre bilene egentlig er.

Som seg hør og bør sitter selvsagt alle passasjerene trygt bak 6 cm laminert sikkerhetsglass, og ikke minst kraftige stålplater i dørene, taket, fotbrønnene og i skilleveggen mellom baksetet og bagasjerommet. Skulle man være så uheldig å kjøre over en bombe er det også greit å vite at hele gulvet naturligvis er kraftig forsterket.

Den kanskje største utfordringen når du skal gjøre en luksuslimousin tilnærmet skuddsikker, er den uungåelige vektøkningen. På begge modellene er derfor både støtdemperne og fjæringskomponente kraftig forbedret, slik at ikke armeringsdelene skal gjøre bilen uhåndterlig. For å få opp dampen har begge BMW-ene twin-turbomotorer (760Li har 12-sylindre og 544 hk & 750Nm, mens 750Li har en V8-er på 407 hk &600 Nm) begge med elektronisk begrenset toppfart på 210 km/t. 760Li klarer 0-100 på 6,2 sekunder, mens 750Li klokker inn på 7,9 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Anonymitet er målet

Til tross for for all sikkerheten er det omtrent umulig å skille en standard 7-serie fra High Security-modellene. Som du ser på hovedbildet i saken har imidlertid de nye sikkerhetsmodellene noen knapper vanlige BMW-eiere aldri har sett før. På tidligere modeller var disse plassert i taket, men for å gjøre bilen enda mer diskrèt er de nå flyttet ned under stereoanlegget.

Her kan kundene betjene ekstrautstyret som må spesialbestilles, BMW nevner blant annet:
* Intercom-system med skjulte høyttalere og mikrofoner som lar deg snakke med mennesker utenfor bilen uten at du behøver å gå ut eller åpne vinduene.
* Overfallsalarm
* Automatisk brannslokningsutstyr med temperaturfølere som oppdager og slukker branner i motor-rommet og under bilen.
* Gass-sensorer i kupeen for å avsløre forsøk på å bedøve fører og passasjerer. Hvis systemet aktiveres vil alle dører og vinduer lukkes og det vanlige klimaanlegget stenges, samtidig som et separat friskluft-system gir alle i kupeen trygg luft å puste i.
* Egne sambandssystemer kan også monteres, i tillegg til at midtkonsollen skal ha plass til ikke mindre enn to maskinpistoler om helvete bryter løs.
* Et siste viktig punkt er selvsagt at disse bilene kun skal monteres og serves av sikkerhetsklarert personale, så her kan du altså glemme å stikke innom SnapDrive for en ekstra service...