Min personlige seier over Microsoft

Kommentar: Ikke gi deg når du vet du har rett.

I slutten av mai måned fikk min Xbox 360 den fryktede Red Ring of Death -feilen for andre gang, og da jeg kontaktet Xbox kundeservice, ble jeg dessverre møtt med døve ører.

LES OGSÅ:

Kort fortalt fikk jeg kun beskjed om at min garantiperiode var utgått, og at de ville tilby meg en reparasjon til 87 euro, som på den dagen tilsvarte 778 kroner.

Et særdeles dårlig tilbud spør du meg, og begrunnelsen kan du lese her.

Reddet av reklamasjonsreglene

Snedig nok nevnte ikke saksbehandlerne mine reklamasjonsrettigheter med et ord før jeg selv tok det opp. Ifølge de to kundebehandlerne jeg hadde på tråden var nemlig dette dem helt uvedkommende, og en sak mellom meg som privatkunde og den butikken jeg kjøpte konsollen i.

Dette er i beste fall villedende. Som kunde er det nemlig opp til deg hvorvidt du vil påberope deg reklamasjonsreglene overfor salgsstedet/butikken, produsenten eller importøren.

Til tross for at jeg gjorde dem oppmerksomme på dette, nektet altså Microsofts kundeservice å håndtere min reklamasjonssak, og jeg måtte derfor ta med meg konsollen og dra tilbake til butikken.

Som nevnt i kommentaren min fikk jeg der en langt bedre service, og konsollen ble sendt inn på nøyaktig samme vis som om jeg selv hadde levert den til Microsoft.

Og vips: Ny konsoll

Cirka to uker senere ringte nemlig Spaceworld-butikken og sa at konsollen min var ferdig, og at jeg ikke skulle betale. Og denne gang var den ikke bare reparert – det var en helt ny konsoll som forhåpentligvis gjør at risikoen for Red Ring of Death-spøkelset er kraftig redusert.

Alt i alt endte altså historien lykkelig for meg. Det er imidlertid to ting som gjør det verdt å skrive denne oppfølgeren:

* Hvorfor kunne ikke Microsofts kundesenter gjort hele jobben? Det eneste de faktisk gjorde her var å forsure hverdagen min, samtidig som de forsinket hele prosessen med et par dager.
* I tillegg lurer jeg også på hvor mange kunder som faktisk har betalt for en reparasjon som de altså ville fått dekket gratis via reklamasjonsreglene. Jeg håper at dette ikke er en bevisst strategi...

Konklusjonen er uansett enkel: Ikke gi deg hvis du får den samme feilen på din konsoll. Det tar tid og er irriterende; men sjansen er altså stor for at du når fram til slutt.

Lykke til.