Tre hjul er bedre enn to

Italienske Piaggio vet hva de gjør når det kommer til scootere.

Etter å ha laget tohjulinger i usannsynlig mange år, havnet sannsynligvis Piaggio i samme sykeseng som en utbrent aksjemegler. Da er det bare en ting å gjøre, nemlig å tenke helt nytt.

LES OGSÅ:

Fra Vespa til MP3.

Piaggio designet blant annet den største scooter-klassikeren av dem alle for nøyaktig seksti år siden, men tohjulingen Vespa har som alle vet en alvorlig mangel - et ekstra hjul.

Det er der Piaggio MP3 kommer inn.

Det første vi bør gjøre er å applaudere navnevalget, som elegant slår to fluer i én smekk. Alle kidsa kan identifisere seg med MP3, og derfor blir det enkelt å få den unge generasjonen til å bytte fra to til tre.

Legger seg stabilt i sideleie.

Det andre vi skal gjøre er å klappe høylydt over hva denne trehjulingen faktisk kan. Det sier seg forhåpentligvis selv at et ekstra forhjul vil stabilisere scooteren i langt større grad enn tradisjonelle modeller, og uavhengig hjuloppheng gjør at MP3 er i stand til å «følge terrenget» på en langt mer elegant måte.

MP3 er dessuten svært enkel å parkere. Et elektro-hydraulisk låssystem justerer støtdemperne når den står i ro, slik at scooteren ikke tipper over til siden når du setter den fra deg. Den samme hydraulikken gjør at du kan lene MP3 hele 40 grader i svinger og kurver, slik at du kan føle deg som en verdig konkurrent til motorsykkelkjørerne fra MotoGP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kortere bremseavstand.

Du vil også merke at bremseavstanden reduseres med rundt 20 prosent i forhold til en lillebror med to hjul, slik at du kan ta enda større sjanser når du legger deg i helt rompa på bilen foran deg ved neste lyskryss. Skivebremser på alle de 12 tommer store hjulene sørger for stabil og solid fartsreduksjon, akkurat slik Trygg Trafikk vil ha det.

Piaggios nyvinning kan kjøpes med to forskjellige motorer, Piaggio Quasar 250 og Leader 125, med henholdsvis 250 og 125 kubikks motorvolum. Begge de firetakts motorene er vannavkjølte, og har fire ventiler.

Dyr moro.

Hvis du virkelig vil løfte MP3 til dingzestandard kan du legge til ekstrautstyr som en TomTom GPS-enhet med trådløs blåtannkobling, fjernstyrt anti-tyveri-kontroll, og Piaggio X-Jet blåtann-hjelm, slik at fører og passasjer kan snakke trådløst sammen uten å veive med armene som en campingturist med klegg-angst. Hjelmen kan også brukes til å plukke opp mobiltelefonsamtaler.

Prisen på den minste modellen ligger på rundt 40 000 kroner, mens toppmodellen på 250 kubikk nesten kryper opp til 50 000 kroner.

Trykk på PLAY på videoen under for å se den fristende doningen i aksjon!