HMDS er klar for krigen

Avansert hjelm med "Head Up Display" på innsiden.

I tillegg til BMWs toppmodeller er de fleste kampfly i dag utstyrt med HUD (Head Up Display). Men der bilene viser hvor fort du kjører og hvilket gir du er i, så er det selvsagt mer info som blir projiseret foran pilotene.

LES OGSÅ:

Tanken er kort fortalt at flygeren skal kunne fokusere på hva som skjer utenfor flyet, samtidig som vedkommende har enkel tilgang til livsviktig informasjon som innkommende missiler og russiske passasjerfly på kollisjonskurs.

Avansert superhjelm.

Nå har det første kampflyet på 50 år uten HUD inntatt lufta. Dette er takket være en spesialutviklet hjelm som bruker en slags miniatyrversjon av en HUD på innsiden. Hjelmen har vært under uvikling i hele fem år og passerte nylig alle obligatoriske sikkerhetstester.

Piloten Jon Beesley ble førstemann til å ta hjelmen med på en prøvetur i kampflyet F35 Lightning II Joint Strike Fighter. På innsiden av hjelmen får man opplysninger om hastighet, høyde, lokalisjon og eventuelle trusler. Men i tillegg tilbyr den piloter i kamp flere fordeler som kan komme godt med.

Piloter har mulighet til å visuelt markere flere mål på en gang, for å så kunne følge eller angripe dem kun ved å vri på hodet. Dette vil gi store taktiske fordeler under kamp, mye fordi det ikke blir nødvendig å legge flyet i en spesiell angrepsposisjon, men også fordi piloten vil være i stand til å reagere kjappere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg er hjelmen spekket med avanserte funksjoner. For eksempel gir den piloter oversikt over landskap og situasjoner i mørket. De kan også peke ut mål selv i ekstreme vinkler fra flyet. Det eneste den egentlig mangler er docking-stasjon til iPod, men det kommer helt sikkert i neste utgave.

Prisen på hjelmen er ikke kjent, men det blir neppe for galt å gjette at beløpet inneholder et stort antall nuller.

Trykk her for flere heftige, skumle, livsfarlige eller morsomme våpen-saker!

Kilde: VSI HMCS