Her er TomTom-nyhetene!

Skal du kjøpe GPS til bilen? Da bør du følge med nå.

20 prosent av norske bilister har flyttbar GPS i bilen og svært mange av dem har antagelig en TomTom. De har nemlig 45% markedsandel både i Norge og Europa, og 20% i USA.

LES OGSÅ:

Og det er ikke uten grunn. TomToms GPS-er har alltid kommet godt ut i våre GPS-tester, og hovedforklaringen er at de er enkle i bruk. Navigon og Garmin er imidlertid to gode konkurrenter som også bør vurderes før du drar kredittkortet.

NB: Test av TomToms iPhone-versjon er på vei, vi venter bare på den etterlengtede holderen.

Hva kommer?

TomToms nye toppserie vil nå hete GO 950 og GO 750, og er beregnet på avanserte brukere som kjører mye, vil ha mange funksjoner og reiser ofte til ulike steder. Eller som vi liker å si: Modellene du bør velge hvis du vil ha alt av finesser.

I tillegg kommer det en ny innstegsmodell kalt Start, og ikke minst XXL; en stor godbit for deg som vil ha så stor skjerm som mulig.

GO 950 og Go 750

Dette er altså de nye toppmodellene med alt TomTom tilbyr av finesser.

GO 950 har TMC innebygget og har en anbefalt pris på 3799 kroner. GO 750 koster 3495 med TMC, og 2995 kroner hvis du klarer deg uten denne funksjonen:

Nytt av året er dette:

  • Enklere skifte mellom 2D & 3D (nå er det i selve kartbildet på forsida
  • Alle GO-modellene leveres med et års gratis fotoboksoppdatering
  • Det er GO950 som har gyro for å beholde bildet/beregning i tunnel, 950 leveres også med en blåtann-fjernkontroll
  • Bedre oppløsning på skjerm
  • Kraftig forbedret Bluethooth-løsning
  • Forbedret ruteplanlegger. Tar nå utgangspunkt i færre veier, enkelte ganger er beregningstiden redusert fra 33 sekunder til 3 sekunder.
  • Filvelger; viser i hvilken fil du skal ligge. (videreføring)
  • Map Share, viderføring fra forrige generasjon, men det er nytt av året at du også kan legge til rundkjøringer.
  • Hjelp meg menyen: Mer presis angivelse av hvor du finner deg. Ellers videreføring fra forrige generasjon.
  • Eco Routes = Nytt, målet er å gi ruten med mest trafikkmessig flyt sånn at du skal slippe unødige nedbremsinger (vs IQ-routes)
  • Aktiv holder, det vil si at tilkoplingene er på selve GPS-holderen.

Budsjettmodellen TomTom Start

Er prisen viktig for deg er det denne du skal ha. Her slipper du nemlig unna med 1199 kroner for kart over Norden, mens Europa-kart koster 1499. Vi liker også muligheten til å bytte deksler, slik at den står i stil med fargevalget i bilen eller humøret ditt.

Merk deg at inngangsmodellen bruker samme kartdata som sine dyrere storebrødre. Her er fokuset på brukervennlighet, mens finessene er luket bort.

Det viktigste er at Start-modellene ikke er TMC-kompatibel, men den har likevel MapShare og IQ-routes, fotoboksvarsling og integrert holder.

TomTom XXL IQ

Med en skjerm på hele 5” til kroner 2399 bør dette bli en storselger når den kommer i butikken i november.

Oppløsningen har ikke økt sammenlignet med XL-utgaven, men siden størrelsen på ikonene har økt, skal det bli enklere å trykke riktig.

Sammenlignet med GO-serien er det største minuset at den ikke har Bluethooth-mulighet. Det betyr at du ikke kan bruke GPS-en som en handsfree-enhent. Den mangler også FM-sender for å spille mp3-låtene dine over bilradioen.

Våre GPS-tester finner du her