Cyber Tyre er alltid litt foran

Pirelli står bak en oppsiktsvekkende dekkoperasjon.

Spark i et bildekk, og du kan være sikker på at det ikke sparker tilbake. Bildekk er en tilbakelent gjeng, en slags gandhi i gummi. Nå blir de endelig litt mer aktive, og det kan godt være de tar igjen neste gang du prøver deg.

LES OGSÅ:

Pirellis Cyber Tyre har et nesten pinlig gammeldags navn - å sette "cyber" først i et produktnavn er utrolig nok enda mindre originalt enn å gjøre det samme med en liten "i" -, men godt gjemt i gummien finner du avansert teknologi for enkle bilførere.

Chipping.

En knøttliten mikroprosessor har forandret bildekket til en oppegående samarbeidspartner, og idéen er at chipen skal identifisere forholdene rundt seg og videreformidle det til resten av bilen.

Cyber Tyre er i prinsippet en monitor som holder oversikten over alt fra dekket selv (er jeg slitt nå? klarer jeg denne svingen uten at farten må reduseres?) og omgivelsene det befinner seg i (er det is på bakken? hvor varm er asfalten?), til å simpelthen identifisere hvilket veidekke det kjører på.

Dypdykk.

Ettersom dette er et såkalt Run Flat-dekk, det vil si dekk som gjør at du ikke kjører på felgen hvis du punktere, vil Cyber Tyre også kunne fortelle deg hvor langt du kan fortsette å kjøre hvis uhellet først er ute. Mønsterdybden i dekket overvåkes også, sammen med lufttrykket, slik at du vil få beskjed før du blir lovbryter.

All informasjonen mottas og videresendes ved hjelp av en radiosender installert under dekkmønsteret, som så fanges opp av en mottaker plassert i hjulrommet.

Foreløpig er det ukjent når Cyber Tyre blir å finne i biler som du og jeg har råd til å kjøpe, men ettersom det kan utgjøre være et kvantesprang i forhold til bil- og veisikkerhet håper vi Pirelli får ut fingeren og setter alle de flinka folka sine på saken så snart som mulig.

Kilde: Über Review