World of Warcraft: Førsteinntrykk

Los Angeles (DinSide Data): Utviklingen av Blizzards World of Warcraft går sin gang, og vi har sett på en svært tidlig versjon.

[Ugjyldig objekt (NAV)]
World of Warcraft: Førsteinntrykk

Blizzard har en formidabel stilling i spillverdenen. De har nemlig aldri laget et dårlig spill. Det de derimot har fått til, er å skape noen av de mest kjente universene, takket værte spill som Warcraft I og II, Starcraft og Diablo I og II. Mens vi venter på Warcraft III, som er på utstilling på E3 tredje år på rad, tok vi en rask titt på et annet Warcraft-spill som er et helt nytt territorium for Blizzard. Det er nemlig et online-spill, ikke ulikt EverQuest eller Anarchy Online, med plass til tusenvis av mennesker som kan samarbeide eller kjempe mot hverandre.

Det skal en del til for å skille seg ut i denne ganske så overbefolkede sjangeren. Blizzard satser på at det godt kjente Warcraft-universet vil tiltrekke oppmerksomhet, og det tror vi på. Det er nemlig en fryd å kunne tusle rundt i landsbyene og skogene vi hittil kun har sett ovenfra. Du skjønner med en gang at det er Warcraft det dreier seg om, hele verdenen bærer nemlig det umistenkelige, tegneserieaktige preget.

En nytelse

Grafisk sett er spillet helt herlig, med nydelige, fargerike omgivelser, flotte animasjoner og sjarmerende områder. Selv om polygonantallet er ganske lavt (Blizzard vil gjerne at spillet skal fungere også på tregere maskiner), er teksturene sylskarpe, og det er fullt av små detaljer.

Utviklerne skal også ha ros for det enkle og logiske grensesnittet. Hele poenget er at spillet skal være tilgjengelig og lett å sette seg i, og derfor er det ingen unødvendig tekst eller menyer på skjermen – alt foregår gjennom enkle ikoner, og du styrer helten din med mus og tastatur.

Spillet vil foregå over et enormt område, og det beste av alt er at det vil være minimalt med merkbar innlastning. Likevel vil de forskjellige lokalene og verdensdelene være totalt forskjellige fra hverandre, vi har blant annet sett landsbyer, strender og mørke, underjordiske korridorer. Det er imponerende hvordan personen vi styrte beveget seg fra disse mørke gangene og ut i solskinnet uten så mye som ett hakk.

Det er svært mye arbeid som gjenstår før World of Warcraft kan åpne portene. Det er kun et fåtall verdensdeler som er ferdig, og planen inkluderer mange hundre. Blizzard ville derfor absolutt ikke gi oss noen dato, men lovte oss at spillet vil være verdt ventetiden. Det tror vi på, her snakker vi tross alt om et selskap som alltid gir oss spill i toppklasse.