Voodoo 5 5500

3dfx’ nyeste stolthet skulle vært på markedet for et halvt år siden. I dag kan man si at teknologien har løpt fra dette grafikkortet. For selv om ytelsen er langt fra dårlig, burde den faktisk vært bedre... Hva er så fordelene med dette kortet?

Voodoo 5 5500
Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Grafikkortet Voodoo 5 5500 er bare en del av den nye linjen til 3dfx. Kjernen er en grafikkprosessor kjent som VSA-100. Det finnes tre grafikkort som bygger på denne brikken: Voodoo 4 (én prosessor, 32 MB RAM), Voodoo 5 5500 (to prosessorer, 64 MB RAM) og Voodoo 5 6000 (med hele fire VSA-100-brikker og 128 MB RAM). Bare V5 5500 finnes på markedet foreløpig, og det er dette kortet vi nå har testet.

LES OGSÅ:

Voodoo 5 støtter nå mange funksjoner 3dfx tidligere har styrt unna, som 32-bits farge og store teksturer. Men den funksjonen utviklerne skryter mest av er anti-aliasing (kantutjevning), som forbedrer bildekvaliteten dramatisk. Vi har tidligere omtalt kantutjevning i våre GeForce 2-tester, og konkluderte med at den medfører store hastighetstap. I følge 3dfx skal ikke dette være tilfellet med Voodoo 5 – men det får vi se på senere.

En annen funksjon som skal heve Voodoo 5 over konkurrentene kalles T-Buffer. Denne teknologien gjør det mulig å vise avanserte spesialeffekter som uskarphet ved bevegelser (motion blur) og fokus-effekter. Dessverre er det opp til spillutviklerne å ta med støtte for T-Buffer i sine spill, og det er det ikke mange som har gjort hittil.

Førsteinntrykk

Voodoo 5 5500 er det fysisk største grafikkortet vi har sett. Det er så stort at det ikke fikk plass i vår testmaskin, som førte til at vi måtte bytte kabinett. Dette er altså noe du må passe på. I tillegg krever kortet mer strøm enn det AGP-porten kan by på, derfor må du koble det til strømforsyningen – men pass på at den leverer tilstrekkelig med strøm (200 W kreves).

De to prosessorene er plassert midt på kortet, og har hver sin kjølevifte. De er omkranset av 64 MB med SDRAM. Prosessorene jobber sammen ved å fordele oppgavene, noe som ligner på SLI-kombinasjonen på gamle Voodoo 2-kort.

En driver-CD følger med i pakken, og vi installerte kortet og disse driverne i vår PC. Du får ikke noe mer programvare, og kortet har heller ingen finesser som TV-utgang.

Testresultater

Som vanlig i våre tester, bruker vi Quake III: Arena og 3DMark 2000 på en Pentium III 733 MHz med 128 MB RAM.

For å si det rett ut, OpenGL-tallene for Voodoo 5 5500 er lavere enn det GeForce 2-kortene presterer. Tallene ligger faktisk nærmere nivået til GeForce DDR-kortene, altså forrige generasjon. I 1024x768x32-oppløsning får vi 68,1 bilder i sekundet, hvilket er bra, men som likevel er omtrent 10 bilder i sekundet dårligere enn GeForce 2. I 1280x1024x32 får vi 42,7 bilder i sekundet, og det er på dette nivået at forskjellen mellom GeForce 2 og Voodoo 5 5500 begynner å jevne seg ut. Dette skyldes imidlertid minnebegrensninger på kortet.

I 3DMark 2000 er forskjellen mellom Voodoo 5 5500 og GeForce 2 også merkbar. I 1024x768x16 oppløsning får V5 3240 poeng (Creative GeForce 2 får 5196), mens i samme oppløsning med 32-bits fargedybde får kortet 2997 poeng (og Creative GeForce 2 får 4204).

Konklusjonen er: Voodoo-kortet er raskt, men dessverre ikke det raskeste. GeForce 2-baserte grafikkort vil slå Voodoo 5 5500 under de fleste omstendighetene. Dessuten har ikke 3dfx støtte for Transform & Lighting, hvilket betyr lavere ytelse i spill som bruker denne teknologien.

Bildekvalitet

Full Scene Anti-Aliasing (FSAA) er meget omdiskutert. De lærde strides om kantutjevningen er verdt tapet på hastighetssiden, og om man ikke skal satse på høyere oppløsninger som uansett fjerner en del ujevnheter.

Her er hvordan vi opplever denne problemstillingen: Voodoo 5 5500 byr på to typer kantutjevning, 2x og 4x. Uten å bli altfor tekniske, kan vi fortelle at 2x-kantutjevning er mindre detaljert men raskere, mens 4x jevner ut det meste men gjør spillene svært trege. Vi kjørte noen tester, og oppdaget at det meste var spillbart i 2x-modus, samtidig som bildekvaliteten ble forbedret. Det forutsetter at du holder deg til nokså lave oppløsninger.

4x FSAA derimot, byr på svært høyt bildekvalitet, men er temmelig uspillbart. Hvis vi skal sammenligne FSAA på Voodoo 5 5500 og GeForce 2, er det liten tvil om at 3dfx har den beste implementasjonen, både når det gjelder hastighet og kvalitet. Men spørsmålet er om du egentlig trenger det. Dette kommer an på hva slags spill du liker. Quake-spillerne, som setter hastighet foran alt annet, vil ikke ha noe utbytte av FSAA, men det er nok en nyttig funksjon for deg som liker spill som går litt saktere...

Konklusjon

Til tross for hvor kraftig det er, kan ikke Voodoo 5 5500 måle seg med GeForce 2-baserte grafikkort. Ytelsen vil nok bli bedre etter hvert som driverne blir optimalisert, men det er uansett ikke det raskeste kortet på markedet. Vi kan derimot anbefale V5 til alle dere som setter pris på bildekvalitet. Men vi mener at FSAA uansett er nokså oppskrytt – dagens kort er rett og slett ikke bra nok til å jevne ut kantene og samtidig opprettholde den høye hastigheten. Vi må nok vente en generasjon til for å virkelig kunne dra nytte av FSAA-funksjonaliteten.