Innhenting av brukerdata på Facebook

Vil ha slutt på Facebook-praksis: - Norge bør følge etter

Facebook ilegges begrensninger i hvordan de samler og bruker data av tyske konkurransemyndigheter.

BEGRENSES: En kjennelse fra det tyske konkurransetilsynet gir Facebook omfattende begrensinger i hvordan de samler og benytter brukerdata. Foto: Jan Haas/NTB Scanpix.
BEGRENSES: En kjennelse fra det tyske konkurransetilsynet gir Facebook omfattende begrensinger i hvordan de samler og benytter brukerdata. Foto: Jan Haas/NTB Scanpix. Vis mer

- Tyske konkurransemyndigheter har nå pålagt Facebook omfattende begrensninger i hvordan de samler og benytter brukerdata. Dette er en viktig avgjørelse for å sikre personvernet og økt konkurranse, sier fungerende fagdirektør Gro Mette Moen i Forbrukerrådet til Dinside.no.

Det betyr at Facebook kan ikke lenger å høste og sammenstille brukerdata fra andre tjenester og nettsider, uten samtykke fra brukerne, forklarer hun.

Tyskland vil ha slutt på at Facebook overvåker personer på nett som ikke har Facebook-profil, men som har benyttet apper som WhatsApp og Instagram og hjemmesider der Facebook-programvare er installert. Dersom tyske myndigheter får det som de vil, må Facebook eksplisitt spørre sine brukere om tillatelse til å samle data fra andre Facebook-eide kilder eller Facebook-tilknyttede nettsider.

Ifølge Forbrukerrådet er dette nok et tilbakeslag for Facebooks forretningsmodell, hvor de uhemmet samler inn persondata. Selskapet ble i fjor også dømt i Belgia for å spore personer utenfor Facebooks egne tjenester.

Gir forbrukerne mer makt på Facebook

Du kan lese kjennelsen i en pressemelding på Bundeskartellamtets nettside.

- Kjennelsen vår kan anses som en intern avhendelse av Facebooks data. I fremtiden kan forbrukerne hindre Facebook fra å samle inn og bruke dataene sine ubegrenset, samt hindre ikke-Facebook-data på sine brukerkontoer, sier Andreas Mundt, president i Bundeskartellamtet, som er Tysklands konkurransetilsyn.

Tidligere praksis med å kombinere alle data i en Facebook-brukerkonto, praktisk talt uten begrensninger, vil nå bli underlagt frivillig samtykke fra brukerne. Frivillig samtykke betyr at bruk av Facebooks tjenester ikke må være underlagt brukerens samtykke for at dataene samles inn og kombineres på denne måten, ifølge Mundt.

Hvis brukerne ikke samtykker, kan Facebook ikke ekskludere dem fra sine tjenester, og de må avstå fra å samle og slå sammen data fra forskjellige kilder, fortsetter han.

- Konkurransetilsynet bør følge etter

Forbrukerrådet mener den tyske kjennelsen viser at bruk av persondata ikke bare omhandler personvern, men også konkurranselovgivning.

- Vi oppfordrer Konkurransetilsynet i Norge til å gjøre samme gjennomgang som tyskerne, sier Moen.

Konkurransetilsynet har lest saken fra Tyskland med interesse.

- Det er unikt at konkurransemyndigheter griper inn mot innsamling av data, og det er flott at Tyskland tar tak i dette problemet, som er et globalt problem. Vi følger nøye med på det tyske konkurransemyndigheter gjør, sier konkurransedirektør Lars Sørgard til Dinside.no.

Tilsynet følger nå nøye med på den videre utvikling i denne saken, og ikke minst forholder de seg til hvordan EU-Kommisjonen responderer på dette. Det er viktig at nasjonale konkurransemyndigheter opptrer samlet, og at det skjer i regi av EU-Kommisjonen, understreker Sørgard.

Som EØS-medlem er Norge direkte berørt av det EU-Kommisjonen gjør, forklarer han. Ett eksempel er da EU-Kommisjonen ila Google en bot på over 40 milliarder norske kroner for å ha stengt ute konkurrenter gjennom bruken av sitt operativsystem Android. Den boten var ilagt på grunnlag av Googles adferd i, blant annet, Norge.

- Det illustrerer at det mest effektive virkemiddelet, også for Norge, er at EU-Kommisjonen gjør de nødvendige tiltak i denne saken, sier Sørgard.

Facebook anker

Facebook er uenig i det tyske konkurransetilsynets beslutning og kommer til å anke avgjørelsen, opplyser selskapet i en kunngjøring. De framholder at de har stor konkurranse i Tyskland fra blant andre YouTube, Snapchat og Twitter, og mener de nye reglene vil innebære urettmessig særbehandling.

Tysklands konkurransetilsyn har nå gitt selskapet én måned på å utforme en anke, fire måneder til å komme opp med en plan for endringer og tolv måneder til å etterkomme kravet om endring.