Vi prøver X-Box

Den omdiskuterte konsollen til Microsoft har ankommet Norge, selv om du ikke får kjøpt den i butikken enda. På en tidlig pressevisning fikk vi prøvd vidunderet med en rekke spill. Les hva vi synes om maskinen!

Dette er en svært spennende tid for alle konsollinteresserte: PlayStation 2 står meget sterkt for tiden med en lang rekke solide annengenerasjonsspill, nå som utviklerne endelig har lært seg å utnytte maskinens kraft. Samtidig lanseres to nye konsoller på det amerikanske markedet: Nintendos GameCube og Microsofts X-Box. Dette betyr en kamp uten like, men vi skal ikke bruke tiden på å spekulere i hvem som kommer til å stikke av med seieren – dette kommer til å vise seg etterhvert.

Det vi imidlertid synes er interessant er harde fakta. På en pressekonferanse i september fikk vi prøvd den japanske utgaven av GameCube, og ble temmelig imponert over den lille og kraftige maskinen. Du kan lese om våre inntrykk her. Man kan trygt si at GameCube og X-Box er på mange måter er motsetninger – der hvor GameCube er liten og fargerik, er X-Box tung og mørk. Hva som appellerer mest til kjøperne får vi selvsagt se etterhvert.

Topp teknologi

Dette bildet har vi ventet lenge på!
Dette bildet har vi ventet lenge på! Vis mer

På innsiden er X-Box den mest avanserte konsollen noensinne. Under panseret finner vi en 733 MHz Intel prosessor, en 250 MHz grafikkbrikke fra NVIDIA, 64 MB RAM, et avansert lydsystem og en DVD-spiller.

Maskinvare er likevel ikke nok når en spillkonsoll skal selges, det er tross alt spillene det kommer an på. Det virker faktisk som om X-Box har et par temmelig gode titler på lager ved lanseringen, og det er et godt tegn. Noen av disse spillene fikk vi prøvd, og spesielt ett spill skiller seg ut som en ”killer app”.

Hallo Halo

Det er ikke ofte en konsoll stiller med et intrikat førstepersonsspill som en av de viktigste titlene ved en lansering. Ofte er fokuset rettet mot enkle og fargerike kjøre- eller slåssespill, som skal vise potensialet til den nye maskinen. Det skulle likevel ikke mye tid til før vi skjønte at Halo er det viktigste spillet X-Box har foreløpig, og ikke minst snakker vi her om en milepæl i førstepersonssjangeren.

Litt mer Halo
Litt mer Halo Vis mer

Halo har lenge vært under utvikling av Bungie Software, og etter at selskapet ble kjøpt opp av Microsoft ble spillet redesignet og tilrettelagt for X-Box. Bungie utelukker ikke at en PC versjon vil etterhvert gjøres ferdig etterhvert, men det er uvisst når dette måtte skje.

Premissen i Halo er at jorden er i krig med en fremmed rase kjent som the Covenant. Du spiller en soldat som befinner seg på et massivt skip underveis til planeten Halo, der en mystisk gjenstand befinner seg. The Covenant vil ha tak i denne, og det er din jobb å stoppe dem. Vi fikk prøvd et par brett i spillet, og er imponert over den nydelige grafikken, den kunstige intelligensen til fiendene og medsoldatene som du må samarbeide med, og den levende verdenen som omringer deg. Det skjer ting hele tiden, soldater snakker med hverandre og livet går sin gang.

Vi prøver X-Box

Ikke minst er det første gangen vi følte oss komfortable med kontrolloppsettet på et konsollbasert førstepersonsspill. De to analoge joystickene på gamepaden brukes til å kontrollere føttene og hodet, og det fungerer faktisk overraskende bra. Vi gleder oss veldig til å teste spillet skikkelig når da det faktisk blir tilgjengelig i butikkene.

Flere inntrykk

Project Gotham Racing
Project Gotham Racing Vis mer

Et annet spill vi prøvde heter Project Gotham Racing, og er et adrenalinrush av et kjørespill. Du kjører rundt i halsbrekkende fart gjennom over 200 baner fordelt over fire byer (London, New York, San Francisco og Tokyo). Du kan velge mellom flere kjøremoduser, og du får poeng for bra kjøring, eventuelle triks og når du unngår oppsatte sperringer. Vi synes spillet er svært morsomt, med vekt på action fremfor realisme, og er spesielt imponert over hvor bra byene er gjenskapt i spillet. Til tider minner det om Midtown Madness-serien, bare med mye bedre grafikk - men uten den ”nøytrale” trafikken.

Amped: Freestyle Snowboarding er, som navnet tilsier, et snowboard-spill. Selv om spillet ikke helt falt i vår smak, vil det nok bli en hit blant snøbrettfansen. I hvertfall frem til Electronic Arts slipper SSX Tricky.

Oddworld: Munch’s Oddysee var også på utstilling, men vi fikk ikke tid til å sette oss ordentlig inn i spillet.

Dessverre fikk vi ikke muligheten til å prøve Dead or Alive 3, som også er et meget lovende slåssespill. Men vi kommer forhåpentilgvis tilbake til det.

Et ord om håndkontrollen til X-Box: Den er ikke like komfortabel som det fantastiske designet til GameCube. Den kan føles noe klumpete, og enkelte av knappene er plassert ganske høyt oppe, slik at du må løfte hånden og kjenne etter om du trykker på riktig knapp. Denne løsningen er ikke perfekt, men vi vil heller ikke kalle den dårlig. ”Ikke fullt så bra som GameCubes” er kanskje en mer passende kommentar.

X-Box lanseres i Norge 14. mars 2002, og prisen er satt til rett i underkant av 4.000 kroner. Vi kommer tilbake med mer dekning ved lanseringen.