VELG RIKTIG KABEL: Gir gullbelagte kabler bedre lyd? Vil dyre kabler gi bedre lyd og bilde? Mange blir lurt, mener artikkelforfatteren.

Foto: Signe Dons / Aftenposten
VELG RIKTIG KABEL: Gir gullbelagte kabler bedre lyd? Vil dyre kabler gi bedre lyd og bilde? Mange blir lurt, mener artikkelforfatteren. Foto: Signe Dons / AftenpostenVis mer

Velg riktig kabel

Er det noe magisk med dyre kabler?

Kjøper du nytt stereoanlegg, surround eller en flott TV, så kommer du ikke langt uten kabler. Men det er store forskjeller på kabler, både i pris og utførelse, og de som selger dyre kabler vil ha deg til å tro at de dyre kablene gir deg noe mer.

Det er ikke tvil om at mange av disse kablene er av utmerket kvalitet. De er laget av de beste materialer - og mye av det - med det reneste kobber og de mest avanserte isolasjonsmaterialer. Plugger og kontakter er forgylt og strekkavlastningen kan bære en hest.

Å eie slike kabler gir mye av samme opplevelsen som å eie et armbåndsur fra Rolex, Tag Heuer, Patek Philippe eller andre eksotiske fabrikanter.

Men eksotiske kabler og eksotiske armbåndsur gir deg verken bedre lyd eller bedre tid...

Kabelen er bare en komponent

Som alle vet er en forsterker, dekoder eller annet elektronisk apparat bygget opp av komponenter. Disse komponentene er halvledere, motstander, kondensatorer og spoler, og har forskjellige egenskaper. Noen opptrer enkeltvis, andre er integrert i pakker med andre komponenter - integrerte kretser.

I konstruksjonen kobles komponenter med forskjellige verdier sammen i en krets slik at et signal påvirkes på en bestemt måte. I analoge kretser har vi forsterkere og filtere, i digitale kretser er det snakk om enkle regneoperasjoner, men de er til gjengjeld mange og hyppige og totalt sett kan det bli kompliserte utregninger og logiske operasjoner.

I analoge kretser, som forforsterkere og effektforsterkere, opererer man med faste verdier og toleranse på komponentene. Motstander og kondensatorer leveres ikke i enhver tenkelig verdi, du må velge det som kommer nærmest. Så kan du velge hvor nøyaktig denne verdien skal være, 10%, 5%, 1% - jo mindre toleranse jo dyrere blir komponentene.

I alt elektronisk lydutstyr brukes standardkomponenter med standardtoleranser, spesialkomponenter med uvanlige verdier og ekstreme toleranser brukes bare i noen grad i måleutstyr for vitenskapelig eller medisinsk bruk.

Når det gjelder komponenten "høyttaler" er avviket fra den ideelle frekvensgangen langt større enn de få prosentene hos de elektroniske komponentene.

Og toleransene på kabelen som sitter mellom enhetene er derfor ikke av en eller annen magisk grunn viktigere enn resten av komponentene.

Kabler har motstand og kapasitans, men disse verdiene er helt marginale i de lengdene og dimensjonene vi bruker i alle normale sammenhenger (Vi snakker ikke om festivaler og konsertarenaer, operahus, konserthus og kinoer).

Derfor betyr kabelen praktisk talt ingen ting når du skal koble sammen anlegget ditt, innenfor rimelige lengder:

Grovt sett:
Kabler mellom inn og utganger på analogt lydutstyr som er mindre enn 100 meter lange: Ingen forskjell
Kabler mellom digitalt utstyr som er mindre enn 10 meter lange:
Ingen forskjell
Kabler mellom analog videoenhet og skjerm mindre enn 5 meter lange:
Ingen forskjell
Kabler mellom digital videoenhet og skjerm mindre enn 5 meter lange:
Ingen forskjell

Kabler mellom forsterker og høyttaler mindre enn 10 meter lange:
Ingen forskjell
Koaks/antennekabler for TV-signal mindre enn 10 meter lange:
Ingen forskjell

Strømkabler mindre enn 200 meter lange:
Ingen forskjell

Kabler som følger med apparatene er alltid mer enn gode nok, er de ikke lange nok trenger du bare litt lengre ledninger.

Om kabler som sender data

Det er ingen forskjell på lyddata og andre data. Printeren din skriver ikke ut penere om du kjøper en dyrere kabel. Regnskapet blir ikke bedre om du kopierer det til en FireWire-disk med dyrere kabel.

Digitale signaler kommer enten fram eller blir feilkorrigert. Enten hører du feilkorrigeringen i form av dropout og tydelige ulyder eller så klarer feilkorrigeringen å gjenopprette signalet.

Det er ikke så mye som skal til for å finne ut om kurven går opp eller ned der hvor data mangler i noen 44,1-tusendeles sekund hvis det er en feil i overføringen. Signalet mellomlagres noen millisekunder i mottakerapparatet slik at det har litt tid på seg til å korrigere eventuelle feil. Alle digitale systemer er dessuten konstruert med vissheten om at transmisjonsfeil både vil og kan oppstå når som helst og at dette skal kunne håndteres innenfor spesifikasjonene.

Bransjen som produserer lyden velger ordinære kabler

I alle profesjonelle sammenhenger som lydstudioer, kringkastning, konsertarenaer og festivaler brukes ALDRI kabler kjøpt fra HiFi-bransjen, men ordinære kabler med riktige dimensjoner og relevante mekaniske kvaliteter i forhold til bruksområdet (fast installasjon krever ikke like mye av kablene som de som skal strekkes utendørs og/eller kveiles ut og opp til stadighet).

Om strømkabler

Hadde det vært så enkelt å forbedre lyden på ALLE fremtidige produksjoner som å kjøpe en 2-meters eksotisk strømkabel eller annen humbug-løsning - da hadde proffene gjort det. Men det har de ikke gjort. Strømkvaliteten til apparatets kretser bestemmes i apparatets strømforsyning som transformerer og likeretter vekselstrøm og leverer stabil likestrøm til apparatets kretser. Råvaren spiller ingen rolle så lenge den er innenfor +/- 10 prosent av de 230 volt som skal leveres. Her kan ikke en eksotisk strømkabel bidra med noe annet enn å se tøff ut. Blålys under rånebilen gjør heller ikke at den plutselig går som et blått lyn.

Om analoge kabler

I de lengdene for signalkabler som det er snakk om i et hjemmeanlegg er de parametre for kabelen som påvirker lyden uansett langt innenfor det kritiske området. Motstand og kapasitans, som gjør at kabelen fungerer som et filter, blir av betydning først ved kabellengder som omfatter hele nabolaget.

Høyttalerkabler over 10 meter bør unngås, ellers må du vekk fra lampettledning og opp i tykkelse. Men kabler av samme dimensjoner som trossene til Kielferga er mildt sagt unødvendig.

Hvorfor HiFi-freakene hører forskjell

Om du sitter og lytter på anlegget ditt og så bytter ut kabler eller enheter i det sanne anlegget, så vil du aldri komme tilbake til eksakt samme lytteposisjon når du skal høre etter forskjellen.

Her ligger hemmeligheten som forklarer myten om forskjellen på kabler (les den gjerne flere ganger):

Forskjellen i lytteposisjon, selv om det bare er noen centimeter det er snakk om, er STØRRE enn den teoretiske og praktiske mulige forskjellen på hvilken som helst kabel innen for rimelige lengder.

Neste gang du skal kjøpe kabler, kjøp de lengdene du trenger, og bruk pengene på høyttalere. Det er der det er du får størst forskjell for pengene. Samtidig kan du berolige deg selv med at høyttalerne som tekniker og produsenten i studioet brukte for å gjøre avgjørende valg under innspilling og miks ble gjort med høyttalere til langt lavere pris enn selv lite eksotiske HiFi-høyttalere.

Det som derimot ble brukt penger på i studio var konstruksjonen av selve rommet.

Det som betyr noe for lyden er derfor, rangert i grad av viktighet:

Rommet (vegger, gjenstander, absorberende overflater og objekter)
Lytteposisjon
Lytterens almentilstand (tett i nesa, vondt i hodet osv)
Høyttalere
Forsterker
Forforsterkere og signalkilder
Kabler

Konsentrerer du deg om lydanlegget i den rekkefølgen, og bruker pengene deretter, vil du få den beste lydopplevelsen!

Om artikkelforfatteren: Brynjulf Blix har bakgrunn som profesjonell musiker helt tilbake til tidlig 70-tall, var blant pionérene når synther og elektroniske instrumenter ble tatt i bruk, har jobbet hos ledende importører av musikk og studioutstyr i over 15 år, har jobbet i studio og på livescener med store radio og TV-produksjoner, har skrudd og loddet nytt og gammelt utstyr og undervist alt fra musikklærere til NTNU-studenter i musikkteknologi. Har 7 forskjellige lydanlegg, 4 Hammond orgler, flere digitale og analoge synther, ett Steinway flygel og fiolinister i svært nær familie…