Technics DVDA10 er en ren DVD Audio-spiller.
Technics DVDA10 er en ren DVD Audio-spiller.Vis mer

Utgivelser på DVD Audio klar i november

BAKGRUNN: I november slipper Warner flere utgivelser i det nye DVD Audio-formatet. Dette formatet krever egne avspillere. Er dét noen vits å kjøpe? Her er den tekniske bakgrunnen. Døm selv.

De aller første utgivelsene på DVD Audio slippes av Warner 7. november, og da vil blant annet Beethovens 4 & 5 Symfoni, Core av Stone Temple Pilots, Brain Salad Surgery av Emerson, Lake and Palmer, samt en rekke andre klassiske verker bli tilgjengelig for de få som har en avspiller som kan takle formatet.

DVD Audio-formatet har vært annonsert lenge, men ble blant annet forsinket pga. at Data-Jon & Co. publiserte kodene for avspilling av DVD. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen

DVD Audio i et nøtteskall

DVD Audio øker kapasiteten og forbedrer lydkvaliteten. Spørsmålet er om markedet er villig til å akseptere dette og bruke penger på nyinvesteringer i alle komponentledd.

DVD Audio tilbyr digitalisert lyd med 16, 20 og 24-bits oppløsning og sampleratene er 44,1, 88,2 176,4 kHz eller 48, 96 og 192 kHz.

I tillegg er det også muligheter for 6-kanals lyd med optimal kvalitet (24-bit og 192 kHz) med musikk i opptil 74 minutters lengde. Dette skjer med datakompresjon, men denne opererer ikke med tap av informasjon, som for eksempel MP3. Ved dekompresjon gjenopprettes dataene 100%.

I tillegg er det støtte for kombinert avspilling av lyd og bilde. Dette er enten i form av kompatibilitet med lydformatene i DVD-video, eller som avspilling av slides kombinert med musikk.

Vil vi ha dette?

Det kan se ut som om dette formatet har lagt listen en god del over hodet på de fleste brukere. Også blant musikkprodusenter, musikere og lydstudioer føres det en heftig debatt om fordelene ved de nye formatene.

Personlig tror vi at surround-lyd er mer interessant enn høy oppløsning og samplingsfrekvens, men her er det store sprik mellom standarder, gammelt og nytt utstyr, nye miksemetoder i produksjonen osv. Likevel er dette mer spennende for den totale lytteopplevelsen enn bare super kvalitet i kjedelig stereo.

Teknisk sett er det ingen forsterkere eller høyttalere som kan utnytte det høyoppløselige stereoformatet fullt ut. Ikke i nærheten en gang! Den totale dynamikken ved 24-bits lyd er på 144 dB. Full guffe i forhold til total stillhet er da omtrent som et jagerfly som tar av på en meters hold, med full etterbrenner osv. Men for at dynamikkområdet skal ligge over de ca 30 dB som i beste fall er nivået for den naturlige bakgrunnsstøyen, kommer vi opp i 174 dB. Da begynner vi å nærme oss svaret på spørsmålet: ”Hvordan låter det når en dynamittgubbe sprenges inne i hodet?”

Det som anføres av de alvorlige herrer(!) med gullører, er at forvrengningen ved 24-bits lyd blir vesentlig mindre for lavere nivåer hos svært dynamisk musikk. Den kjøper vi, men denne musikktypen er kanskje ikke hovedtrenden i markedet for tiden.

Så det er et visst sprik ute og går. På den ene siden har vi de ivrige musikkbrukere som flittig laster MP3-filer opp og ned fra nettet. På den andre siden har vi entusiastene og fanatikerne som vil ha det absolutt beste og industrien som gjerne vil selge oss helt nytt utstyr i alle ledd.

Men det låter visstnok svært så bra, i følge de som har jobbet med utstyr som klarer å fange virkeligheten i 24-bits og 192 kHz.

Du kan lese mer om hva digital lyd egentlig er i denne artikkelen