Unreal Tournament 2003

Unreal eller Quake debatten er over, nå er det bare UT 2003 som gjelder i deathmatch-kretser. Men er spillet noe bra, eller er det bare oppskrytt?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi husker alle den intense kampen som raste i slutten av 1999, da både Quake III: Arena og Unreal Tournament ble sluppet omtrent samtidig. Begge to var flotte spill, men UT imponerte med flere nyskapende spillmoduser og mange andre gode ideer. Siden da har id mer eller mindre trukket seg fra mulitplayer-racet, og de kommende Doom III og Quake 4 bli primært enkeltspillerorienterte eventyr. I mellomtiden har Unreal-teamet jobbet med en oppfølger til suksessen, og vi har latt oss imponere av diverse skjermbilder og filmklipp fra spillet.

Ny innpakning, men hva med innholdet?

Etter installasjonen viste det seg ganske fort at utviklerne har valgt å ikke forandre alt for mye på suksessoppskriften. Til og med menyene er like logiske og gjennomførte som i originalen, og du får store mengder muligheter å justere og stille inn.

[Ugjyldig objekt (OPPSUM)]

Det er flere måter å spille UT 2003 på. Det finnes to typer enkeltspillermoduser, samt online-spilling. Foretrekker du å spille alene, kan du gjøre det på to måter: Kjempe deg gjennom en komplett enkeltspiller-kampanje, eller hoppe rett inn i enkeltbrett. Det er på nettet spillets hjerte befinner seg, men det skader naturligvis ikke å leke seg litt mot datastyrte motstandere først.

Enten du spiller alene eller på nettet, kan du gjøre det på fem måter. Du har standard deathmatch (drep alle du ser), Team Deathmatch (to lag slåss mot hverandre, det laget som dreper flest vinner), Capture the Flag (laget ditt skal fange flagget til det andre laget, og bringe det tilbake til basen), Double Domination (det er to kontrollpunkter på brettet, og laget må kontrollere dem i ti sekunder for å få poeng) og til slutt Bombing Run (en ball må føres i mål, som befinner seg midt i basen til det fiendtlige laget). Vi synes Bombing Run er i alle fall svært moro og temmelig nyskapende, mens de andre spillemodusene egentlig ikke innfører noe spesielt nytt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Unreal Tournament 2003

Utviklerne har lagt til en del nye elementer som gjør spillet mer variert, selv om de ikke tvinger deg til dramatiske strategiendringer. For eksempel adrenalinpiller. Spiser du hundre av dem (adrenalinnivået økes også når du dreper motstandere), og så trykker en bestemt tastkombinasjon, får du ekstra krefter som varer en kort periode. I tillegg har du et utvalg av diverse forsterkende innretninger som gir deg ekstra skjold eller styrke.

En liten, men interessant nyhet er dobbelt hopp – ved å trykke på hoppetasten to ganger etter hverandre, hopper du høyere enn normalt. Plutselig er rocket jumping ikke så vesentlig lenger!
Spillopplevelsen kan som før endres ytterligere takket være mutators som legger til diverse egenskaper, og flere av dem er inkludert i spillet.

Våpen og brett

Unreal Tournament 2003

Våpenutvalget minner mye om det første Unreal Tournament-spillet. Vi synes det er litt leit at utviklerne ikke tok seg tid til å finne på noe nytt, men vi er også klar over at mange spillere ikke ønsker endring. De fleste av våpnene er basert på sine forgjengere fra 1999, men deres styrke er som regel nedjustert. Spesielt har det gått ut over rakettutskyteren, som er blitt betydelig svakere – det skal ofte hele tre direkte treff til for å drepe en motstander. Vi forstår at utviklerne forsøkte å balansere våpnene bedre for rett og slett å gjøre det vanskeligere å være usannsynlig god med ett våpen – men likevel savner vi de spektakulære kampene fra gamle dager. Det er klart at UT 2003 er blitt mer strategiorientert, og det lønner seg å tenke litt før man skyter.

Det er også kommet noen nye våpen du kan kose deg med – blant annet lightning gun, som også har et snikskyter modus. Det er to supervåpen med i spillet – Ion Painter og gode gamle Redeemer. Begge byr på spektakulære og ødeleggende eksplosjoner.

Unreal Tournament 2003

Brettdesignet er det viktigste elementet i et multiplayerspill, og vi synes at utvalget her er ganske tamt. Altfor mange av brettene foregår innendørs, med trange ganger og store høydeforskjeller. Slike brett er vel og bra i begrensede doser, men vi hadde likt å se flere store utendørs brett. I tillegg har vi merket noen tvilsomme plasseringer av spawn-punkter og andre upraktiske løsninger. Til tross for at brettene er visuelt fantastiske, virker de av og til litt dårlig planlagt. Vår favoritt for øyeblikket heter CTF Magma, og vi hadde likt å se flere brett som lignet på det.

Utrolig grafikk

Lyden i Unreal Tournament 2003 er ikke spesielt annerledes enn i originalen – skrikene til døende motstandere, kommentatoren med den irriterende stemmen og den pompøse musikken er fremdeles der. Ikke noen stor endringer, altså.

Unreal Tournament 2003

På grafikksiden kan vi derimot snakke om en del nytt. UT 2003 er rett og slett det nydeligste føstepersonsspillet akkurat nå. Grafikkmotoren er vanvittig avansert, og med høyoppløselige teksturer, flotte spesialeffekter og realistiske animasjoner er den i toppsjiktet når det gjelder grafiske detaljer. Vi må bare glede oss til å se flere spill som bygger på den samme motoren, for det kan bare bli bedre. Ulempen er selvsagt at spillet krever sitt av maskinen, så har du ikke et GeForce 3 eller 4-basert skjermkort kan du egentlig bare la vare å kjøpe spillet.

Kjøpe eller ikke?

Unreal Tournament 2003

Vi er egentlig ganske skuffet over Unreal Tournament 2003. Vi har spilt originalen så mye at det blir rett og slett litt for lite å hente i 2003-versjonen – fordi det er i essensen det samme spillet, med ny grafikkmotor og noen nye elementer. Vi er likevel klar over at mange spillere ønsker akkurat det – og at det er vanskelig å innføre store nyheter i denne sjangeren uten å risikere å miste spillere. Flerspillerbaserte førstepersonsspill har mange fans, og flesteparten av dem vil helst holde seg til den spillestilen de kjenner best.

Unreal Tournament 2003 er det beste deathmatch-sentrerte spillet akkurat nå, først og fremst fordi det er få alternativer. Quake III begynner å bli gammel, og det er ingen flerspillerbaserte spill fra id på horisonten. Så trenger du en ny dose deatchmatch, kan du satse på UT 2003, men ikke forvent noen revolusjon. Er du derimot interessert i litt mer gjennomført flerspilleraction, prøv heller Battlefield 1942.

Her kan du også se noen eldre skjermbilder fra Unreal Tournament.