Toshiba på banen igjen

Toshiba er et svært kjent og respektert merkenavn, en pioner på mange områder, spesielt på bærbare PCer. Etter å ha vært ute av spill en periode er de nå tilbake på banen, med nye produkter og ny organisasjon.

Publisert
Sist oppdatert

Toshiba var store på bærbare i Norge, skulle du kjøpe bærbar var dette et av de 3 mest aktuelle merkene. Compaq, Toshiba eller IBM var toppen, så kom alle de andre.

Men ting endrer seg som kjent fort i databransjen. Toshiba gikk seg bort både når det gjaldt produkter og organisasjon. Det resulterte i stadig svakere tilstedeværelse i det norske markedet og mange andre sto klare til å overta. Det toppet seg i fjor høst, da Toshiba sto uten organisasjon i Norge, og måtte ty til spesialavtaler med enkelte større kjeder for å i det hele tatt få produkter ut på markedet.

Men nå har Toshiba tatt nytt grep om det organisatoriske, og en ny salgsorganisasjon er på plass. Den er liten og fleksibel, og skal fungere som en mer smidig og direkte kontakt mellom det norske markedet og Toshiba-konsernet.

Fortsatt forhandlersalg

Den største veksten for bærbare PCer skjer i privatmarkedet og i små og mellomstore bedrifter. Derfor satser Toshiba både på direkte salg til de store elektrokjedene, som Elkjøp, og i tillegg salg gjennom distributører og dataforhandlere som også selger løsninger i tillegg til "boksene".

Toshiba-konsernet produserer også mange andre typer elektronikk, både til underholdning og profesjonelt bruk. Derfor satser de også sterkt på utvikling av nye produkter som vil være aktuelle i det hel-digitaliserte hjemmet. Stikkord her er nettverksbaserte medialøsninger som bryter ned grensen mellom datautstyr og underholdningselektronikk. Dette er ikke Toshiba alene om å satse på, både Intel og Microsoft er på banen med nye løsninger og standarder, ög Toshiba ser det som naturlig å samarbeide med disse på samme teknologiske platform.

Derfor er en stor kontaktflate mot kjeder med godt grep om dette markedet viktig for Toshiba i sitt valg av distribusjonsform. Satsing på direktesalg ala Dell er ikke aktuelt.

Målet for 2004 er å oppnå en markedsandel på 10% for bærbare PCer.

Toshiba på banen igjen
Toshiba på banen igjen
Toshiba på banen igjen


Nye bærbare

Samtidig med etableringen av en ny organisasjon, lanserte Toshiba også en ny serie bærbare PCer.

Modellene kommer i to varianter, og den mest avanserte heter Satellitte A40 og er beregnet på privat bruk. Den har Pentium4 prosessor på 3,06 GHz og finnes i to konfigurasjoner med eller uten DVD-brenner. Skjermen er 15-tommer og harddisken kan fåes med kapasitet på 40 eller 60GB. Windows XP Home følger med, samt MS Works og Office One Note.

For bedriftsmarkedet kommer det modeller med Celeron eller Pentium 4-M, med lavere prosessorhastighet på 2,6 GHz. og Windows XP Pro.'

Begge modellene har SRS TruSurround XT lydsystem som simulerer surroundlyd fra de to innebygde høyttalerene ved DVD-avspilling.

Satellitte A40 koster fra 13 925 inkl mva, mens Satellite Pro A40 koster fra 10 900 inkl mva (8 790 eks mva).

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer