SIKKERHETSSLAKT: Forbrukerrådet avslørte alvorlige sikkerhetsbrister i en rekke GPS-klokker for barn i fjor høst. Foto: Forbrukerrådet
SIKKERHETSSLAKT: Forbrukerrådet avslørte alvorlige sikkerhetsbrister i en rekke GPS-klokker for barn i fjor høst. Foto: ForbrukerrådetVis mer

Selskapet GPS for barn måtte stoppe salget

Tok GPS-klokkene Viksfjord og Stavern av markedet etter sikkerhetsproblemer

Nå venter de på at Datatilsynet skal friskmelde produktene.

Den 12. januar meldte Datatilsynet på sine nettsider at Smartprodukt AS, som står bak gpsforbarn.no, besluttet å stoppe salget av sine GPS-klokker, Viksfjord og Stavern.

GPS for barn var ett av flere selskaper i Datatilsynets søkelys på grunn av dårlig sikkerhet i GPS-klokker for barn.

Etter å ha fått et varsel om pålegg med frist på nyåret, bestemte GPS for barn seg imidlertid for å ta produktene midlertidig av markedet.

Har gjort forbedringer

Thomas Mathiesen i GPS for barn sa til Aftenposten tidligere i uka at de i lang tid skal ha jobbet med et nytt produkt, og at de i forbindelse med pålegget fra Datatilsynet ikke har valgt å ta inn flere av de forrige modellene.

Thomas Mathiesen i GPS for barn. Foto: Paul Skahjem Thürmer
Thomas Mathiesen i GPS for barn. Foto: Paul Skahjem Thürmer Vis mer

Til Dinside opplyser imidlertid Mathiesen at det ikke er snakk om helt nye klokker.

- Det nye produktet er primært endringer på serverene, slik at eksisterende klokker vil få den samme oppgraderingen som de nye klokkene, sier Mathiesen til Dinside.

Disse endringene skal være klare, så nå venter GPS for barn bare på en avklaring fra Datatilsynet.

- Vi har sendt inn dokumentasjonen som Datatilsynet ba om og forbedret produktet vårt. Vi har bedt dem om å gi oss en tilbakemelding og friskmelde produktet vårt. Vi håper at de har et svar til oss i løpet av morgendagen, sa Mathiesen til Dinside torsdag kveld.

Ifølge Aftenposten vil allerede solgte klokker fortsette å fungere som før, men de vil motta noen oppdateringer i løpet av vinteren og våren.

- Våre kunder behøver ikke å gjøre noe ting, og de vil ikke merke at vi gjør oppgraderingene, da dette skjer på serverene, sier Mathiesen.

Gator fortsetter

Som vi skrev i forrige uke, har en av de andre aktørene, Gator AS, fått opphevet vedtaket de fikk av Datatilsynet i midten av desember.

Gator har imidlertid fremdeles mangler de er nødt til å utbedre, og Datatilsynet har gitt ny frist til 3. april med å etterkomme disse.

- Vi er tilfredse med arbeidet som er gjort, og endringene som er iverksatt. Vi ser at personvernet nå er bedre ivaretatt. Vi har ingen interesse i å stanse en virksomhet, vi ønsker heller å få dem på rett spor, sa direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon.

Xplora får også godkjent

Datatilsynet har også trukket pålegget mot Pepcall, som distribuerer Xplora-klokka, da de er tilfredse med tiltakene de har innført for å skjerpe sikkerheten.

– Det er svært gledelig at Datatilsynet er enige med oss i at de systemene vi har fått på plass sørger for en sikker behandling av personopplysninger, sier Sten Kirkbak, som er informasjonsansvarlig for Xplora.

Informasjonsansvarlig for Xplora, Sten Kirkbak. Foto: Pepcall
Informasjonsansvarlig for Xplora, Sten Kirkbak. Foto: Pepcall Vis mer

I forrige uke ble det kjent at NKOM ​hadde gjort en markedskontroll av 18 smartklokker for barn, og ingen tilfredsstilte kravene for å selges i Norge.

Avvikene varierte fra manglende merking av utstyret, som for eksempel manglende CE-merke, produsent eller typebetegnelse, til mer alvorlige avvik som manglende dokumentasjon av hvilke standarder som utstyret var testet etter.

Sten Kirkbak opplyser overfor Dinside at selskapet skal ha fikset opp i manglene NKOM skal ha funnet, men påpeker at avvikene kun dreide seg om informasjon om frekvensbruk og maksimal utgangseffekt samt adresse til importør og produsent.