The Sims - Få deg et liv!

Sannsynligvis har du spilt minst ett spill i Sim-serien allerede. Særlig har SimCity-spillene hatt stor suksess, og Maxis har gjennom årene kommet med flere variasjoner av konseptet, som SimIsland eller SimCopter. Men nå introduserer de noe helt nytt...

I tidligere Sim-spill har ideen alltid vært å bygge byer og hus, og få infrastrukturen i byen til å fungere. I spillene har du hatt innflytelse på hvordan menneskene i din by hadde det, men aldri så direkte som nå. The Sims handler nemlig om å skape og styre menneskeliv, og det på en måte som ikke ligner noen andre spill vi har sett.

Du blir først presentert for et nabolag som består av en del hus i ulik størrelse. I noen av husene bor det allerede mennesker, som i spillet kalles Sims, mens andre står tomme. Ditt første valg er om du vil overta livene til en av de eksisterende familiene, eller om du vil skape noe helt eget.

Det er klart morsomst å lage en familie fra ”scratch”. Det er opp til deg hvor mange medlemmer husstanden skal ha, og hvordan de skal se ut. Du har en lang rekke ansikter, kroppstyper og klær å velge mellom, og flere kan lastes ned fra nettet. Videre bestemmer du kanskje det aller viktigste: personligheten. Du har et visst antall poeng du kan distribuere mellom de forskjellige egenskapene. Dine Sims kan være rotete eller renslige, utadvendte eller asosiale, rolige eller bråkete. Det er opp til deg, og valgene dine kan gi dramatiske utslag.

Bli en interiørdesigner!

Etter å ha flyttet inn i et hus, er din neste oppgave å kjøpe inn møbler og annet nødvendig inventar. En Sim trenger både bad- og kjøkken-fasiliteter for å kunne lage mat og holde seg ren, og møbler og underholdningsutstyr for å ha det godt. Dekorasjoner og planter er også viktige for at innbyggerne skal trives. Alt dette koster penger – du starter med et budsjett på 20,000 dollar, og en stor del av dette vil forsvinne når du kjøper hus. Etter å ha innredet, må du fremdeles betale regninger og matutgifter. Ditt neste steg er altså å skaffe jobb.

Du ser etter arbeid i aviser eller på Internett, hvis du har en datamaskin. Du kan også ta deg tid til å studere litt i stuen, slik at du har større sjanse for en ordentlig karriere.

Venner og fiender

Det neste naturlige steget er å utvikle forhold til andre mennesker. Folk i nabolaget kommer gjerne på uanmeldte besøk, og det er opp til deg å sørge for at de har det hyggelig. Er du ensom, kan du også ringe og invitere folk. Du skjønner fort hvem du passer sammen med, og hvem du ikke har sansen for. Og liker du noen ekstra godt, en sjansene store for en romanse...

Dette er egentlig alt hva spillet handler om. Du må passe på at dine Sims har det bra, du må tilfredstille deres behov, sørge for at de trives og har venner. Du ikke passe på til enhver tid – de har en kunstig intelligens, og gjør sine nødvendige gjøremål uansett. Men halve moroa er jo å ha innflytelse.

Alt er ikke bare gøy i Sims-verdenen. Innbrudd, brann og krangling kan ødelegge det fullkomne liv. Men det gjør jo opplevelsen mer realistisk. Det er vanskelig å få personene i spillet til å dø, så med litt hell kan du egentlig fortsette i det uendelige. Du kan ikke vinne, og du kan ikke tape.

Grafikk og lyd

Utseendemessig ligner spillet et dokkehus-designerprogram. Alt ser svært rent og fargerikt ut, med meget høyt detaljnivå. Det er morsomt å følge med på husets innbyggere når de lager mat, spiller piano eller bader (nei, du får ikke se noe uanstendig). Du kan zoome inn og ut, men nærbildene krever gjerne ganske mye av maskinvaren.

Lydsporet er for det meste intetsigende muzak, men det kan forandres på hvis du skrur på radioen. Samtalene foregår på et liksom-språk, som ligner en uforståelig blanding av nederlandsk og engelsk. Akkurat det synes vi fungerer meget bra.

Kjedelig?

The Sims er et ganske utrolig konsept, og må ha krevd enormt mye arbeid. Detaljrikdommen er til tider nesten overveldende, og balansen mellom behov, mellommenneskelige forhold og tilfeldige hendelser er imponerende. Ingen spill er like, og du har praktisk talt uendelige eksperimenteringsmuligheter, alle personlighetstypene tatt i betraktning. Så spillet er en vinner på mange områder...

...men ikke alle. Sims jobber hver eneste dag, og har aldri fridager. Sånn sett kan livet fort bli rutine, og de har ofte ikke tid eller energi til annet enn jobb og noe sosial omgang/TV-titting. De kan ikke forlate sitt hus for å besøke venner, eller bare ta seg en tur i parken. Det kan også bli mye å holde styr på samtidig, hvis det er mange mennesker med i bildet.

Vår anbefaling er kanskje å skape et husstand full av motsetninger og konflikter, for å gjøre livet spennende. Ellers blir det fort kjedelig...

Men tross alt, The Sims er et enormt bra spill, og vi kan anbefale det til de aller fleste som er ute etter en helt ny opplevelse. Spillet er nok perfekt for dataentusiaster som får kritikk for å nedprioritere sine sosiale liv...nå har de ingen unnskyldning lenger!