Test: Microsoft Dual Strike

Flere har forsøkt, men få har lykkes å designe en kontroller for 3D-spill som Quake og Unreal. Diverse produkter som Fragmaster og SpaceOrb har vært av dårlig kvalitet, og solgte derfor dårlig. Men Microsoft tar et steg i riktig retning med sin Dual Strike.

Den tradisjonelle måten å styre førtsepersons-spill på har som oftest vært en kombinasjon av mus og tastatur. Du beveger føttene med tastaturet og hodet eller våpenet med musen, slik at du uten problemer kan bevege deg i en retning mens du ser og skyter i en annen. Dette systemet har mange prøvd å forandre på, uten å lykkes i noe særlig grad. Tidligere gamepads beregnet på slike spill har vært lite praktiske og ukomfortable. Dessuten er de fleste spillere trofaste til sin utprøvde mus/tastatur-kombinasjon, og det er ikke lett å få dem på andre tanker.

Spennende design

Dual Strike ser ved første øyekast ut som en vanlig gamepad. Men bare tilsynelatende: egentlig er paden delt i to deler som beveges uavhengig av hverandre. Det er høyre delen som skal fungere som musen, og kan roteres i to akser. På den venstre delen finner du retningsknapper som styrer føttene til personen i spillet (altså tastaturet). I tillegg finner du fire funksjonsknapper på høyredelen og tre på venstredelen, pluss at hver sin del har en ”avtrekker” foran.

Dual Strike er til å begynne med nokså sær å holde i, men som vanlig med Microsoft-produkter, meget komfortabel. Det tar uansett ikke lang tid å bli vant til å holde paden, derimot er det litt mer krevende å bli vant til å bruke den.

Gamepaden kobles til ved hjelp av USB. Det finnes ingen gameport-støtte, så sørg for å ha en datamaskin som støtter USB-standarden før du kjøper Dual Strike (Nyere PC med Windows 98). Ellers så går installasjonen greit, og du blir bedt om å installere den nyeste versjonen av SideWinder-programvaren, som følger med på en CD.

Innstillingsmuligheter

Programvaren inneholder en del såkalte ”schemes”, som er forhåndsinnstilte oppsett for mange populære spill. Det er likevel fullt mulig å forandre på de ferdige oppsettene eller lage dine egne. Hver av tastene på Dual Strike kan programmeres til å utføre ønsket funksjon i hvilket som helst spill. Du kan også justere følsomhetsnivået for den bevegelige høyredelen. Det er altså store muligheter for å tilpasse Dual Strike dine behov, i tilfelle det skulle bli vanskelig å venne seg til gamepaden (og det er faktisk ganske sannsynlig).

Hvordan er spillingen?

Dette er ikke et lett spørsmål å svare på. Om du liker Dual Strike avhenger av din erfaring med 3D-spill og dine spillvaner. I vårt tilfelle tok det en stund før vi ble vant til gamepaden, men vi følte oss til slutt ganske komfortable. Vi savnet likevel den presise følelsen man får ved å bruke en mus. Selv om vanskelige bevegelser ble mye enklere å utføre, er det ikke alltid like lett å treffe motstanderen. Etter lengre tids bruk blir man naturligvis flinkere, men vi orket ikke å vente så lenge.

En absolutt fordel er at du kan lene deg komfortabelt tilbake i stolen mens du spiller med Dual Strike. Dette går ikke når du sitter bøyd foran tastaturet og musen. Et pluss for komfort.

Konklusjon

Ifølge Microsoft selv, er Dual Strike beregnet først for fremst for nybegynnere når det gjelder førstepersons-spill, ikke erfarne spillere. Denne påstanden er vi enige i – vi som er vant til vårt personlige tastatur-oppsett er ikke så villige til å bytte det ut. Men Dual Strike kan nok være et ypperlig redskap for mange ferske spillere, som vanligvis taper deathmatchene på nettet.

Dual Strike er tilgjengelig nå, og koster 489 kroner.