TEST: Creative X-Fi

Vi har testet Creatives toppmodell, er opptakskvalitet og brukervennlighet verdt pengene?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi har nå gjort oss mer kjent med Creatives toppmodell i X-Fi serien – Elite Pro. Du kan lese vårt førsteinntrykk og generelle betraktninger i denne artikkelen.

I denne omgang har vi testet opptak og annen bruk med programvare for musikkproduksjon.

image: TEST: Creative X-Fi


Audio Creation Mode

X-Fi-kortene og programvaren jobber i tre forskjellige konfigurasjoner: Entertainment, Audio Creation eller Game Mode. I hvert av disse er kontrollpanelet og signalprosessoreren gearet for optimal ytelse og brukervennlighet. Skifter du modus hører du noen små klikk fra kortet/boksen, mens systemet rekonfigureres. Dette er brytere som sørger for at det ikke kommer ulyder fra kretsene under prosessen.

Brukerflaten ser ut som en liten mikser, med innganger og kontroller for de forskjellige funksjonene. Designet er oversiktlig og logisk, men tar mye plass på skjermen.

image: TEST: Creative X-Fi


Opptak kan gjøres i opptil 96 kHz/24 Bit og lagres som wav-fil, men vi erfarte at dette formatet ikke er entydig. Filene var ikke mulige å åpne i SoundForge 7.0, som ellers åpner det meste. De var derimot uproblematiske for Cubase SX3 og Audacity. Til og med Windows Media Player 10 spilte av filene, vanligvis håndterer ikke dette programmet filer i denne oppløsningen fra andre programmer. Pussig.

image: TEST: Creative X-Fi


Opptak på 96 kHz og 24 bit fungerte derimot utmerket med alle 3 programmene.

Inngangene er svært støysvake, vi målte -131 (venstre kanal) og -130 dB (høyre kanal) med helt dempede innganger.

Klikk for full størrelse
Klikk for full størrelse Vis mer


Med kontrollen i midtstilling steg støyen på åpen inngang med 1 dB, mens fullt pådrag ga -113 dB.

Klikk for full størrelse
Klikk for full størrelse Vis mer


Dette er det ingen grunn til å klage over.

Det som derimot vekker mindre begeistring, er at det bare er 1 mikrofoninngang på stereo jack. Hadde det vært 2 XLR-kontakter med fantommating hadde vi blitt meget fornøyd. Boksen er derfor ikke spesielt godt tilrettelagt for bruk til hjemmstudio eller podcasting uten bruk av ekstern mikser.

ASIO og resampling

Tidligere SoundBlastere har jobbet med 48 kHz samplingsfrekvens, mens andre samplinsfrekvenser ble gjort med intern resampling i DSP-brikken.

Dette var tydelig ved bruk av ASIO-drivere for musikkprogrammer. Da var 48 kHz den eneste tilgjengelige frekvensen.

image: TEST: Creative X-Fi


Dette er heldigvis ikke lenger tilfellet. Nå støttes flere frekvenser, og både 44.1, 48 og 96 kHz er tilgjengelig.

ASIO-driveren anbefalte en bufferstørrelse på 44 samples ved 44,1 kHz, men dette var ikke mulig å få til i praksis. 32 samples var mulig å sette, men da ble det ikke lyd... 64 samples fungerte derimot helt stabilt og er helt utmerket i praksis.

Avspilling

Kvaliteten på avspilling direkte fra kortet er vanskelig å bedømme med ørene, siden dette så til de grader er avhengig av forsterkere/høyttalere og lytterom.

Det som er mest interessant i denne sammenhengen er kontrollmulighetene, og her scorer Creative høyt på vår skala.

Tilkoblingen og testoppsettet er brukervennlighet på et eksemplarisk nivå.

image: TEST: Creative X-Fi


Med THX-konsollen har du utmerket kontroll over det som sendes til høyttalerne, både avstand, nivå og vinkel på høyttalerne.

image: TEST: Creative X-Fi


Konklusjon

Avspilling av surroundlyd og opptak i høyoppløselige formater er av topp kvalitet, men vi er ikke fornøyd med utvalget av innganger.

For vår egen del ville vi heller valgt den rimeligste utgaven av X-Fi kortet til bruk i spill og surround og lek med lydeffekter.

For opptak av kvalitetslyd og bruk sammen med musikk- og lyd-programmer ville vi heller valgt en tilleggsløsning, gjerne med FireWire eller USB 2.0 fra M-Audio, ESI eller Roland. Da kommer prisen også opp mot 3000 kroner totalt, og du får både i pose og sekk. Spesielt M-Audio sine løsninger som er kompatible med programvare ProTools M-Powered er fristende. Da er man bokstavelig talt på bølgelengde med det sentralet verktøyet som brukes i de fleste profesjonelle sammenheger.