IMPONERENDE: Apple får en notering på vår liste i år med ansiktsgjenkjenningen i iPhone X. Foto: Apple
IMPONERENDE: Apple får en notering på vår liste i år med ansiktsgjenkjenningen i iPhone X. Foto: AppleVis mer

Teknologiene som imponerte oss i 2017

Her er det vi vurderer som årets høydepunkter på teknologifronten.

Året et straks omme, og da er det på tide å ta et tilbakeblikk fra teknologiåret som har vært og spå hva kan forvente oss til neste år.

Sistnevnte tar vi en egen artikkel i morgen, så la oss gå rett på sak - her er det som imponerte oss mest i 2017:

Apples FaceID/Truedepth-kamera

Da Apple lanserte sin første telefon nesten uten skjermkanter, iPhone X, gjorde de en helt annen vri en konkurrentene.

For der konkurrentene flyttet fingeravtrykksleseren til baksiden av telefonen, valgte Apple å fjerne den helt – til fordel for at det nå er ansiktet man bruker til pålogging. Det er løst med en ny kameraløsning på forsiden, som blant annet består av en infrarød projektor som sender ut 30.000 prikker, samt et infrarødt kamera som klarer å lese dem. I praksis har Apple laget en Kinect (Xbox-tilbehør), men på en brøkdel av plassen.

MYE TEKNOLOGI: Dette skjuler seg bak «leppa» på iPhone X. Foto: Apple
MYE TEKNOLOGI: Dette skjuler seg bak «leppa» på iPhone X. Foto: Apple Vis mer

Resultatet er at man låser opp telefonen nesten like raskt som med fingeravtrykk, og uansett raskt nok til at det ikke blir noen irritasjon.

Men det er nå en ting. Siden Apple har latt tredjepartsutviklere fått tilgang til denne kameraløsningen, åpner det for mange kreative muligheter utover Apples animojier (animerte emojier som følger mimikken din).

Forleden dag prøvde vi spillet Nose Zone – et høyst enkelt spill der du styrer en prikk på skjermen og skal prøve å treffe så mange firkanter du klarer innenfor tidsfristen. Og du styrer spillet med nesa. Ikke inntil skjermen, men ved å vri på hodet.

Det ser vi på som en forsmak på hva som kommer i fremtiden, og vår første tanke går til dem med motoriske utfordringer – kanskje blir tilgjengelighetsmenyen svært fyldig i iOS 12, der det ikke er umulig at man kan betjene telefonen helt uten å bruke hendene.

Mesh-nettverk

2017 ble også året der mesh-nettverk ble tilgjengelig for folk flest. Mange med store hus og hager vet godt at det kan være en utfordring å få dekning overalt på eiendommen; selv med en god ruter.

Løsningen er da at man har flere av dem – som snakker seg i mellom, slik at rekkevidden kan utvides betraktelig. Løsningene vi har testet har stort sett vært enkle å sette opp, og de fungerer også veldig smart, der du automatisk blir koblet til boksen som gir deg den beste hastigheten.

PENERE ENN TRADISJONELLE RUTERE: Mesh-nodene er ofte dekorative nok til å kunne stå fremme i stua uten å virke skjemmende. Foto: Bjørn Eirik Loftås
PENERE ENN TRADISJONELLE RUTERE: Mesh-nodene er ofte dekorative nok til å kunne stå fremme i stua uten å virke skjemmende. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Mange av nodene er dessuten ganske dekorative slik at man fint kan plassere dem i bokhylla ved siden av TV-en uten at det er snakk om et lysorgel med en håndfull antenner som stikker ut.

Android-apper på Chromebook

Chromebook-maskiner ble lansert i Norge i 2014 og er stort sett billige bærbare PC-er som ikke har allverdens maskinvare, men som heller ikke trenger det fordi operativsystemet er så lett.

For operativsystemet er i praksis bare en Chrome-nettleser med litt ekstra funksjoner. Derfor har dette også vært maskiner som ikke har så mye for seg å bruke med mindre du er på nett, og du har heller ikke kunnet installere andre programmer på den.

Men i år har disse maskinene fått et kanonløft – nå kan du nemlig kjøre Android-apper på Chromebook, og da blir det brått mer spennende. Den foreløpig siste maskinen vi testet, Acer Chromebook R13, har i tillegg berøringsfølsom skjerm, og da kan den brått brukes til spilling, bilderedigering og mer til – uten å være tilkoblet internett.

ANDROID PÅ PC-EN: Chromebook-maskiner har nå fått støtte for Android-apper. Foto: Bjørn Eirik Loftås
ANDROID PÅ PC-EN: Chromebook-maskiner har nå fått støtte for Android-apper. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Apple ARkit

Augmented reality, eller utvidet virkelighet, er et uttalt satsingsområde for Apple, som lanserte utviklerverktøy for dette i iOS 11-oppdateringen tidligere i år.

Google har vært lenger på banen med sin Tango-teknologi, selv om denne er mer maskinvarefokusert og ikke like utbredt her til lands (kun tilgjengelig på et fåtall Android-telefoner med spesialtilpasset maskinvare). Google avslørte også nylig at Tango-prosjektet nå vil fases ut til fordel for ARCore, som i større grad tilsvarer Apples ARKit.

Disse teknologiene gir utviklere muligheten til å bruke informasjon om vinkler, avstander og størrelser fra omgivelsene, der virtuelle objekter kan plasseres i bildet fra mobilkameraet.

UTVIDET VIRKELIGHET: Med AR kan man for eksempel se et idrettsarrangement live og få opp informasjon om de ulike aktørene på skjermen; direkte på kamerabildet. Foto: Apple
UTVIDET VIRKELIGHET: Med AR kan man for eksempel se et idrettsarrangement live og få opp informasjon om de ulike aktørene på skjermen; direkte på kamerabildet. Foto: Apple Vis mer

For eksempel kan du sjekke hvordan en sofa vil ta seg ut i stua (og om den vil passe) direkte på mobilskjermen, måle avstander med virtuelle linjaler og mye mer. I bildet over ser du hvordan du hvordan Major League Baseball allerede har begynt å teste ut slik teknologi, der du via en telefon eller nettbrett kan få opp informasjon om spillerne og den slags direkte på skjermen.

LG W7 OLED-TV

Prisene på OLED-TV-er har på et par år gått fra å være forbeholdt de færreste av oss til å bli langt mer overkommelig prismessig.

Men fortsatt koster det dyrt for de gjeveste modellene - LG W7 er blant dem, der du må ut med rundt 70.000 kroner for 65-tommeren, som vi tok en titt på på CES-messen i januar.

TYNN: Med 2,57mm tykkelse, har LG laget verdens tynneste TV. 65-tommeren veier bare 1,9 kilo! Foto: Bjørn Eirik Loftås
TYNN: Med 2,57mm tykkelse, har LG laget verdens tynneste TV. 65-tommeren veier bare 1,9 kilo! Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Men da får du en TV som er på grensen til latterlig tynn – 2,57 millimeter, og henger du den på veggen vil den ikke bygge mer enn 4 mm ut. Og vekten? 1,9 kg for den samme 65-tommeren.

Verdt å merke seg er at det følger med en boks som huser høyttalere (Dolby Atmos), mottakere, tilkoblingsporter og resten av maskinvaren, men allikevel - 2,57 mm er svært tynt.

Google Home stemmegjenkjenning

Foreløpig må vi sitte litt på sidelinjen her til lands med tanke på smarte høyttalere. I dette segmentet finner vi produkter som Amazon Echo («Alexa» på populærspråket), Google Home og Apple HomePod, som forventes lansert på nyåret.

Disse høyttalerne kan gjøre mye rart – du kan be dem om værmeldingen for i morgen, litt rolig musikk til middagen, å spille av en YouTube-film på TV-en, dagens nyheter, legge til ting i handlelisten, dempe lysene og så videre.

KJEKK BOKS: Google Home mini kan hjelpe til med så mangt og koster bare 29 dollar i USA. Foto: Google
KJEKK BOKS: Google Home mini kan hjelpe til med så mangt og koster bare 29 dollar i USA. Foto: Google Vis mer

En imponerende funksjon som Google Home-høyttaleren kom med i år, er at den nå kan forstå hvem i husstanden som snakker til den, slik at reponsen blir ulik om det er far eller datter som ber om å få lest opp dagens kalenderavtaler eller lignende. Vi gleder oss til disse høyttalerne forstår norsk!

Nintendo Switch

Vi tar også med Nintendos siste konsoll i årets liste, rett og slett fordi vi synes selskapet har tenkt veldig smart med Switch.

Den kan nemlig både brukes som en vanlig spillkonsoll, koblet til TV-en, men skal du ut, kan du enkelt plugge den fra docken, ta den med deg på toget og spille akkurat de samme spillene der.

Håndkontrollen er også veldig fiffig, der du kan dra ut høyre og venstre del og dermed få to kontrollere om du vil spille med en venn, og disse kan også festes på hver sin side av skjermen når du spiller alene.

Switch er med andre ord den mest fleksible konsollen vi har sett og en ordentlig fjær i hatten for Nintendo.

Kunstig intelligens fosser frem

Det siste punktet vi tar med i årets liste, er de stadige fremskrittene innenfor kunstig intelligens og maskinlæring, som vi tror kommer til å bli svært betydningsfullt i fremtiden. Og også her er Google blant de ledende aktørene.

Tidligere denne måneden tok Googles AlphaZero over som verdens beste sjakkcomputer etter å ha spilt 100 partier mot den regjerende mesteren, Stockfish 8, uten å tape (28 seire, 72 remis).

Det som er ekstra imponerende er at maskinen klarte det uten direkte å være programmert til å spille sjakk – slike sjakkcomputere blir gjerne trent opp med enorme mengder inndata; historikk fra tusenvis av partier, hvordan de beste sjakkspillerne flytter brikkene i ulike situasjoner og så videre.

Men alt AlphaZero fikk var sjakk-reglene. Deretter brukte den fire timer på å spille sjakk mot seg selv og «finne ut av det», før den var klar til å gå i ringen.

Etter to timers tilsvarende trening i Shogi (et sjakk-lignende spill fra Japan med større spillebrett), spilte AlphaZero 100 partier mot den ledende datamaskinen Elmo og vant 90 av dem.

Og i 2016 vant Googles AlphaGo-datamaskin 4-1 i det kinesiske brettspillet Go mot 18 ganger verdensmester, Lee Sedol. Maskinen var trent opp med informasjon fra tusenvis av partier, og at den vant, vakte stor oppsikt, siden det var første gang en Go-mester hadde blitt slått av en datamaskin.

Men AlphaGo Zero-utgaven fikk kun vite reglene og trente kun ved å spille mot seg selv – til å begynne med med helt tilfeldige trekk. Etter tre dagers trening spilte den 100 partier mot forgjengeren og vant alle 100. Du kan høre mer om det i videoen over.

Nå vil det selvsagt være begrenset nytte av å lage datamaskiner som slår oss i brettspill, men dette er bare begynnelsen – sannsynligvis kan slikt hjelpe til med store gjennombrudd innen forskning, medisin og andre ting, selv om det selvsagt er en lang vei å gå.

Forleden dag lot vi oss også imponere av kunstig intelligens fra Nvidia, som kan endre været i en video på ganske overbevisende måte. Men også her er det snakk om egentrening, i form av at ett nevralt nettverk genererer bildene og et annet brukes for å vurdere om det ser ekte ut. Maskineriet trenes altså ikke opp med autentiske bilder av de samme stedene med ulike værforhold.

I videoen under er vinter-utgaven til venstre den ekte videoen, mens sommer-utgaven til høyre er generert:

Dette kan for eksempel brukes til å trene opp selvkjørende biler, slik at de kan prestere godt både sommer og vinter; dag og natt.

Det var det vi lot oss imponere av i 2017 – har du ting du vil føye til på listen, er du selvsagt velkommen til å bruke kommentarfeltet under.