Surf med strekkoder

I USA har de funnet ut at musen har fått briske seg for mye med PCen, og introdusert en katt som skal ordne opp i nettsurfingen din. CueCat heter vidunderet som viser vei på Internett ved å lese strekkoder.

Strekkoder finnes på alt som tenkes kan av produkter, fra oppvaskbørster og tyggegummipakker til bildeler og bøker. De kloke hodene i Digital Convergence fant ut at dette systemet kan brukes til mer enn å lese av pris og holde styr på varebeholdning.

Hvorfor ikke legge strekkoder i annonser og artikler også, og lage en enorm database med Internettlenker knyttet til hver strekkode? Som sagt, så gjort.

Rødøyet katt

CueCat er en del av et større system kalt CRQ (See our cue; se vårt tips) som skal automatisere nettsurfingen din. Du skal ledes direkte til informasjonen du er ute etter - uten å måtte plundre med søkemotorer som gir deg 2.1 millioner treff.

Katten fungerer som en strekkodeleser og kobles direkte i tastaturinngangen på PCen din. Tastaturet plugges inn i splittkabelen som sitter på CueCat. Med programvaren som følger med kan du enkelt skanne strekkoder som blir sendt videre til CRQs database. Internettlenken som hører til produktet, eller annonsen, sendes så rett til nettleseren din som tar deg videre til produktinformasjon, spesielle kampanjetilbud, eller kanskje matoppskrifter hvis du har skannet en boks Corned Beef. Programvaren holder orden på hva du har skannet og lagrer det som bokmerker, nesten på samme måte som en vanlig nettleser.

Surf til … reklame?

Som du sikkert skjønner, står sterke markedsinteresser bak denne satsningen. Men sett at du ikke klarer å stille inn videoen din til å ta opp favorittprogrammet ditt mens du er bortreist. Du skanner strekkoden på baksiden og kommer rett til produktinformasjon (les: reklame) om hvor fantastisk videoen din er. Ble du noe klokere av det? Sannsynligvis ikke, men forhåpentligvis er det en lenke du kan klikke på med musen som bringer deg til brukermanualens seksjon for å programmere opptak.

Den surfende katten har uansett slått an i USA, hvor Digital Convergence deler dem ut gratis på sitt nettsted, og hos elektronikkjeden Radio Shack. Målet er å ha 10 millioner brukere i løpet av år 2001. Blir det en suksess i USA skal vi ikke se bort fra at Digital Convergence vil forsøke nye markeder.

Brukerne slår tilbake

Siden nettsidene og informasjonen du kommer til er styrt av produsentene som har klistret strekkoden på produktene, eller i en annonse i et magasin, er det rent subjektiv informasjon du blir ledet til. Er du ute etter å lese hvordan den nye bærbare MP3-spilleren din gjør det i testsammenheng, nytter det ikke å bare skanne strekkoden. Da kommer du bare rett til produktinformasjon hos produsenten, eller du får kanskje mulighet til å kjøpe den hos Amazon.com.

For å gi brukerne av CueCat et mer variert inntrykk av firmaet som står bak et gitt produkt, har en programmerer som kaller seg Cue P. Doll utviklet tilleggsprogrammet CueJack. CueJack sørger for at du får opp informasjon om selskap X ved å sende resultatet av skanningen til søkemotoren Google samtidig med søkeord som ”boycott”, ”profits” og lignende. Dermed får du opp to vinduer. En nettside med den ”offisielle” informasjonen produsenten vil at du skal bli ledet til, og en generert av CueJack hvor du for eksempel kan se om noen oppfordrer til boikott av selskapet på grunn av forurensende produksjon, uverdige arbeidsforhold eller annet grums.

Alternative bruksområder

Driftige programmerere og hobbyloddere har selvsagt kastet seg over CueCat med glede og pågangsmot. For de kronisk distré jobbes det med en programløsning som er et personlig utlånssystem hvor du skanner strekkoden på bøker, CDer og andre ting du låner ut til venner og kjente. Etter å ha fått produktinformasjon i retur fra Digital Convergence om at boken for eksempel finnes hos Amazon.com og heter så og så, legges tittelen inn i utlånsprogrammet med dato. Men du må fortsatt legge inn navn på dine venner selv. Heldigvis.

Digital Convergence er selvsagt ikke så fornøyd med at folk tar seg til rette og modifiserer deres produkter og attpåtil bruker deres dataressurser. I mellomtiden jobbes det hardt med å spre CueCat, og tiden vil vise om den klarer å sjarmere seg fra reklamens høyborg og helt over til Norge.

Har du gode venner i USA, kan du skaffe deg en gratis CueCat ved å bestille den til en venn, som så sender den videre til Norge.

På nettstedet The CueCat project finner du mange lenker til brukere som utvikler nye måter å bruke strekkodeleseren og Digital Convergences database.

(Kilder: Wired, Digital Convergence)